LESERBREV Trond Andresen: NTNU ikke lenger faglig styrt
(6.2.07, 15:48) - Når skal nok faglærere løfte nesa opp fra den daglige undervisning og forskning og innse at vi må engasjere oss og organisere oss for å vinne tilbake den makta vi er blitt fratatt, spør Trond Andresen, amanuensis ved Institutt for teknisk kybernetikk. Kolbein Bell sier i et nylig innlegg om klageordningen følgende:
"Mener da studiedirektøren at jeg, for å ta høyde for dette, ikke
skulle ha levert noen av de karaktersatte arbeidene tilbake, men
arkivert alt sammen? Eller om jeg leverte dem tilbake, skal studenter
som klager levere alt dette materialet inn sammen med klagen? Hvilken
garanti har vi da for at ikke noe kan være endret, eller hva om
studenten ikke finner alt?
... jeg vil på det sterkeste oppfordre ledelsen til å rydde opp i en
ordning som, slik den praktiseres i dag, grenser mot det meningsløse."
Bell må i dagens situasjon altså, som faglærer ved et universitet, appellere til en administrativ person som ikke har undervisningserfaring i siv.ing.-studiet (eller andre studier?).
I NTHs tid (som vi visstnok ikke skal snakke om lenger) var det slik at faglærerne, gjennom sin avgjørende makt på alle nivåer, bestemte hvordan undervisningen og sensuren skulle foregå. Da var administrasjonen på alle nivåer et serviceorgan, som bare satte faglærernes beslutninger om slikt ut i livet.
Nå må vi be pent om å bli lyttet til, men man man trenger ikke å ta hensyn til oss. Bells betimelige innlegg om klageordningen er bare et av mange eksempler på kritikkverdige forhold hvor vi står maktesløse. Et annet aktuelt eksempel er misnøyen rundt "its learning".
I universitetets øverste organ, styret, er det nå bare tre faglærere blant elleve styremedlemmer. Vi har ikke lenger den avgjørende makt, noe som burde vært helt uakseptabelt ved et hvert universitet, men som har glidd gradvis gjennom, takket være den "reform"-ivrige alliansen politikere-byråkrati-studentpolitikere (og vår egen sløvhet).
Dessuten delegerer Styret stadig større makt til de øvre sjikt i administrasjonen, som på sin side kommer med stadig flere geskjeftige påfunn som faglærerne ikke har bedt om, og som belaster oss med mer arbeid.
Når skal nok faglærere løfte nesa opp fra den daglige undervisning og forskning og innse at vi må engasjere oss og organisere oss for å vinne den makta vi er blitt fratatt, tilbake?
Trond Andresen
teknisk kybernetikk |