LESERBREV Kai T. Dragland: NTNUs eksternweb, gårdagens teknologi i dag!
(8.2.07, 10:58) Innovasjon og kreativitet er slagordet for NTNU, men lever de nye nettsidene virkelig opp til det? Mens World Wide Web beveger seg mot web 2.0 og har fokus på bruk av semantikk og
dynamikk i nettsider, har NTNU valgt å bruke ei statisk nettavisløsning og tvinger alle kreative
og innovative sjeler inn i en grå og kjedelig mal der alt skal se likt ut.
Innovasjon og kreativitet
Fra ledelsen får vi høre at vi skal være kreative og innovative. Er dette bare tomme ord når
innovasjon forståes som gjør som du får beskjed om og kreativitet forståes som bruk rett
blåfarge?
Parodien her er at andre verdenskjente universiteter som MIT, Stanford, Oxford og Cambridge
tillater kreativitet og innovasjon, mens NTNU går mot sitt eget slagord, og skaper en monoton,
grå og kjedelig fremtoning.
MIT har et grafisk uttrykk som virkelig sier kreativitet og innovasjon. Hver dag byttes
bakgrunnsbilde og grafisk profil på forsiden, for å profilere forskning eller nyheter. MIT tillatter
kreativitet og innovasjon i presentasjon av fakulteter,
institutter og forskningssentre.
Stanford har felles utseende på toppnivå for å presentere seg utad, men lar fakulteter, institutter
og forskningssentre presentere seg selv.
Er det slik at NTNU forstår noe andre verdenskjente universiteter ikke gjør, og at monoton design
der alle nettsider ser akkurat like ut vil profilere oss bedre enn de andre? På NTNU må alle sider,
uansett hvilket nivå de befinner seg på, ikles samme mal hvis de skal presenteres på web.
Jeg har klart å finne ett universitet som følger en enhetlig mal slik som NTNU nå gjør, og det er
Chalmers i Sverige. Der følger alle institutter og
forskningssenter akkurat samme mal.
NTNU er oppbygd av fakulteter, institutter og faggrupper.
Mangfoldet bør visualiseres og gis spillerom i stedet for å
trykkes inn i en konservativ, kjedelig mal. I de nye
nettsidene forsvinner mangfoldet ved NTNU inn i en grå
mengde som er verken inspirerende, kreativ eller innovativ.
Teknologiske løsninger, eller forviklinger?
Internett beveger seg mot web 2.0 og har fokus på bruk av semantikk og dynamikk i nettsider,
mens NTNU velger å bruke ei statisk nettavisløsning som plattform for utvikling og vedlikehold
av informasjon på nettet. Teknologisk sett er NTNUs nye stolthet er et langt skritt i gal retning.
Dynamiske sider
Dynamiske nettsider er ikke irriterende animert reklame eller bilder som virker forstyrrende på
brukeren, men nettsider hvor innholdet blir generert ved forespørsel og kan skreddersyes til
brukerspørringer. Ideen bygger på et felles datagrunnlag som gjenbrukes i mange
sammenhenger.
Hvorfor er det viktig med felles datagrunnlag? Ved endringer må man kun oppdatere en gang, og
alle nettsider som benytter seg av informasjonen vil automatisk også være oppdatert.
Eksempel: Dersom studiereglement som påvirker alle studieprogram endrer seg må enkeltsidene
for hvert studieprogram i dag oppdateres separat. Dersom alle sidene hadde referert til en felles
datakilde kunne man oppdatert informasjonen en plass og dermed ville alle sider vært oppdatert.
Felles datagrunnlag er fundamentet for å forhindre inkonsistens mellom informasjon på
forskjellige nettsider og det gjør det lettere å holde informasjonen oppdatert. Støtte for databaser,
samt bruk av klient og tjenerbaserte skriptspråk som genererer sider er viktig for å kunne lage
dynamiske nettsider som kan benytte seg av felles datagrunnlag.
NTNUs nye nettsider støtter ikke bruk av andre databaser enn sin egen portalløsning, og verken
klient- eller tjenersidespråk for skripting støttes. NTNU har valgt en løsning som baserer seg på
statiske sider, noe som kanskje kan passe for en nettavis, men som ikke er fremtidsrettet for en
universitetsweb.
Hvis NTNU hadde tenkt fremtidsrettet ville de ha valgt en løsning som baserer seg på å tilby
tjenester for å lage dynamiske nettsider, og tilby tjenester for å kunne gi tilgang til
informasjonskilder, og fått kildene til å kommunisere; les semantikk. Statiske nettsider med
bilder fantes i 1994; NTNU har satt seg mål om å bli fremdragende i 2020...
Semantisk nett
Semantikk er enkelt fortalt kontekst som er nødvendig for at dataprogrammer skal kunne forstå
innholdet av nettsider. Dette er viktig både i forhold til søkemotorer og programvare for
funksjonshemmede.
Det mangler semantikk i den nye NTNUweben. Standardelementer i HTML benyttes ukorrekt,
både når det gjelder markering av innhold og sidelayout. Overskrifter og metatagger for
beskrivende informasjon om hver nettside benyttes ofte feil eller ikke i det hele tatt.
Indeksering i søkemotorer
Rangering i søkemotorer blir påvirket av mangelen på beskrivende informasjon (metatagger) og
feil eller manglende bruk av overskrifter. Portalløsningen bruker ikke standard HTML elementer
for å markere hva som er overskrifter på sidene.
Katalogstruktur som vanligvis benyttes for nettsider finnes ikke lenger, siden alle sider er lagret i
portalløsningen. Søkemotorene og brukere kan dermed ikke navigere seg rundt, basert på
katalogstrukturer. Vanligvis kan man slette siste del av en URL hvis en side ikke lenger finnes,
og bla seg opp igjen til relevante sider fra katalogen under. Dette er ikke mulig i NTNUs nye
nettsider, og det oppstår hull i den hierarkiske modellen for URLer.
Alt som påvirker rangering negativt i Google og andre søkemotorer har stor betydning for om
NTNU blir vist blant relevante søkeresultater. Rangering i søkemotorer er viktig både i forhold til
presentasjon av studier og forskningen ved NTNU. Er du ikke blant topp 10 i søketrefflista, er du
langt på vei usynlig for omverdenen.
Tilgjengelighet
Verdens mest aktive nettbrukere er blinde; les søkemotorer! Ved å lage tilgjengelige løsninger
optimaliserer man samtidig nettstedet for søkemotorer.
Det er et tilgjengelighetsproblem når mangel på semantikk og ukorrekt HTML bruk i nettsidene
fører til problemer for taleopplesningsprogramvare for funksjonshemmede.
De nye sidene får problemer i forhold til talesyntese og leselister. Det finnes ingen
navigasjonshurtigtaster som gjør det mulig å hoppe i innholdet via tastatur. Lenker heter ofte
les mer om... som dermed sorterer lenker under L i lenkesamlere. For bilder som mangler
alternativ tekst, leser taleopplesningsprogrammer opp full URL.
Tabeller bør brukes for tabelldata og ikke for grafisk plassering av innhold. Tabeller leses opp
vannrett, som gjør at man vil får lest opp første linje i menyen, første linje i innholdet og første
linje i informasjonsboksen til høyre, før programvaren begynner å lese andre linje i menyen, osv.
Dermed blir det ingen sammenheng i innholdet av det som leses opp.
Kjetil Knarlag, i Rådgivningstjenesten for studenter med funksjonsnedsettelser ved NTNU,
forteller at manglende kontrast i de nye nettsidene gjør det vanskelig for svaksynte å navigere seg
rundt via menyer og lenker. Og mens websurfing på mobiltelefon har blitt mer og mer populært,
fungere de nye nettsidene til NTNU ikke i mobile nettlesere.
Dårlig tilgjengelighet på nettsidene er dårlig reklame i forhold til studiesøkere med
funksjonshemminger eller som ønsker å bruke mobil for å finne ut mer om NTNU.
Kravene som manglet i kravspesifikasjonen
Viktige krav jeg føler manglet i kravspesifikasjon til utviklingen av NTNUs nye nettsider.
NTNU eksternwebprosjektet skal:
Utvikle brukervennlige løsninger for innlegging og vedlikehold av informasjon på nettet.
Følge standarder (HTML, CSS, designprinsipper for web, navigasjon).
Lage nettsider som er dynamiske og basere seg på felles datakilder.
Utvikle grensesnitt for enkelt å nyttiggjøre seg av datakildene.
Ha felles utseende for toppnivå og
- Tilby felles mal til fakulteter, institutter og forskningsprosjekter som ønsker det.
- La fakulteter, institutter, forskningsgrupper og prosjekter presentere seg unikt
dersom de følger NTNUs grafiske profil og retningslinjer (farger, fonter og logo).
En av hovedgrunnene til at NTNU nettsidene har blitt forsinket, er at informasjonsavdelingen har
prøvd å bite over for mye. De bør ta ansvar for toppnivået som presenterer informasjon til nye
studenter, en felles NTNU paraply utad.
Viva Creativity and Innovation!
Vis NTNU frem som kreativ og innovativ! Fang oppmerksomheten med lyse og lette farger og
pirrende synsinntrykk. Infoavdelingen har laget en flott fargepalett som de kunne tatt mye mer i
bruk på de nye nettsidene.
La fakulteter, institutter og forskningsgrupper få lov til å presentere seg slik de vil så lenge det er
innenfor de grafiske retningslinjene for NTNU. Det er stor forskjell på å måtte følge
retningslinjer for korrekte farger, fonter og logo, og å bli presset inn i en vedtatt grå mal.
Jeg oppfordrer rektor og ledelsen ved NTNU til fortsatt å gi grobunn og levevilkår for innovasjon
og kreativitet på NTNUs nettsider.
Det er mange kreative og innovative personer ansatt ved NTNU. La de ansatte være
kreativ, konstruktiv og kritisk. Det er bedre å styre kreativiteten enn å drepe den før den slår ut i blomst...
Kai T. Dragland
Avdelingsingeniør
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap |