MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Viggo Pedersen: Informasjonskompetanse (12.2.07, 07:46)

Mange faglærere er frustrert over at innholdet i undervisningen og kursingen ved NTNU i stadig større grad bestemmes fra administrativt hold uten ryggdekning på det operative nivå.

Mange studenter opplever at de pålegges å ta fag og emner som de mener ikke er med på å gjøre dem bedre utrustet til å lykkes i sine studier, eller til å mestre jobbutfordringer de møter senere.

Informasjonskompetanse er et emne noen mener bør gjøres obligatorisk.

For de svært mange handler informasjonskompetanse om systematisering av prosessen rundt det å tilfredsstille et informasjonsbehov. Hensikten er å skaffe og bruke, riktig informasjon effektivt. For de som vil vite mer om emnet anbefales å kikke nærmere på Big 6 skills.

Er informasjonskompetanse et så komplisert emne at alle studentene må kurses spesielt i det?

Et nettbasert selvstudieopplegg i informasjonskompetanse ville nok gjøre nytten for svært mange. Det finnes en rekke tilbud på markedet, slik som Big6 turbo tools. Fordelen med å satse på et slikt ”eksternt” kurs er at den enkelte institusjon slipper å lage og vedlikeholde sitt eget arbeidskrevende online kurs.

Et alternativ eller tillegg er å gi dem som ønsker det, lokalt tilpassede kurs i informasjonskompetanse. Slike tilbud bør gis i det lokale læringsmiljøet på tidspunkt der kursdeltagerne har direkte nytte av kurset. Læringsmålene bør settes opp lokalt for å sikre at de samsvarer med kursdeltagernes læringsbehov. Informasjonskildene er nemlig fagspesifikke, vurderingene av kildene gjøres med basis i fagspesifikke kriterier, det samme gjelder bruken.

Den enkelte student bør uansett få avgjøre, helst i samråd med faglærer, om et selvstudium i informasjonskompetanse er tilstrekkelig.

Viggo Pedersen
Siv.ing Marinteknikk

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv