MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

ISFiT 2007
Surround og sprengte grenser (15.2.07, 05:59)

I trikkestallen på Lademoen sitter det fire NTNU-studenter på et lite rom og spiller så veggene rister. Musikken er et selvkomponert bestllingsverk som skal fremføres under åpnings- og avslutningssermonien på ISFiT.

- Musikken blir litt som ISFiT. Musikalske grenser skal sprenges, sier Bernt Isak Wærstad. Han er en av to komponister av verket som skal fremføres, og går tredje året på bachelor i musikkteknologi.

MINI-ISFiT: De fire studentene har forskjellig musikalsk bakgrunn, og har vært nødt til å bryte sine egne grenser. Fra venstre: Bernt Isak Wærstad, Kenneth Kapstad, Tore Sandbakk og Steinarr Sommerset.
»Modulus»
Bestillingsverket varer i ca. et kvarter, og består av to deler. Det begynner under åpningsseremonien og ender under avslutningen av ISFiT.

Dette vil være en audiovisuell konsert med surroundlyd som skal holdes i en fullsatt storsal på Studentersamfundet. Verkets navn er «Modulus» og er knyttet opp mot ISFiTs tema «Global boundaries» på en subtil måte. Ordet kan forbindes med noe som er tilknyttet en sirkulær bevegelse.

- Vi fokuserer på å få fram tydelige kontraster i musikken, poengterer Steinarr Sommerset, som går tredje året bachelor på musikkteknologi, og har komponert bestillingsverket sammen med Wærstad.

Bongotrommer og norske folketoner
Musikkstykket er modulbasert, noe som er ganske vanlig for bestillingsverk. Åpningen av verket er utforskende, og det prøves ut mye forskjellig i den forbindelse. Man vil blant annet oppleve en blanding av pop/rock, elektronika og verdensmusikk.

- Vi prøver å appellere til publikum, men samtidig også utfordre dem, bekrefter Wærstad.

Han innrømmer at deler av verket som kan være vanskelig for publikum å svelge. Tradisjonelle musikksjangere blir blandet sammen, deriblant vestlig og ikke-vestlig musikk.

GODT SAMARBEID: Bassist Tore Sandbakk syntes samarbeidet har gått meget bra.
Man vil også merke at musikken vil bli noe hardere under avslutningsseremonien. I denne seksjonen skal verket symbolisere brutte grenser. For å forsterke det harde i musikken, har komponistene hentet inn Kenneth Kapstad på trommer. Kapstad går første året master i utøvende musikk ved jazzlinja på NTNU.

-. Vi har for eksempel et tema hvor det brukes bongotrommer, countrygitar og norske folketoner fra trekkspill, forklarer Wærstad.

Laptop kan være så mangt
På listen over instrumenter som blir tatt i bruk i forbindelse med fremføringen av dette verket står laptop oppført. De to komponistene Bernt Isak Wærstad og Steinarr Sommerset er begge to utøvere på laptop.

Laptopen er en meget sentral del av stykket, siden det er mulig å lage all slags lyd på den. Blant annet vil den bli brukt til å spille ferdige samples, men det er også mulig å benytte seg av den som en slags avansert synthesizer.

- En laptop kan være så mangt, kommenterer Tore Sandbakk. Han studerer til sivilingneiør på tredje året elektronikk, og er hentet inn som bassist i forbindelse med framføringen.

PÅ TREKKSPILL OG LAPTOP: Steinarr Sommerset spiller både synthesizer, trekkspill og laptop. Han er også en av to komponister bak bestillingsverket.
Samarbeid på tvers av musikalske grenser
De fire studentene har ulik musikalsk bakgrunn, men Sandbakk bekrefter at koordineringen av stykket og samspillet i sin helhet har gått overraskende bra.

- Vi er på en måte en liten mini-ISFiT. Alle må bryte sine egne grenser i et samspillprosjekt hvor man er nødt til både å gi og ta, forklarer Sommerset.

Wærstad tror at den største utfordringen man står ovenfor i forbindelse med framføringen er hvordan man kan få de forskjellige elementene til å henge sammen slik at bestillingsverket framstår som en enhetlig pakke. Musikerene anser det som svært viktig at ting ikke står hver for seg under de to sermoniene.

Teknologisk krevende
Musikken er teknologisk krevende, og musikerne er spente på å se om alt vil fungere som det skal til slutt. En stor del av verket har blitt skapt gjennom felles jamming, og i tillegg har studentene jobbet litt hver for seg.

Utøverne føler de har fått mye ut av samarbeidet, og ser ikke bort fra at de kunne tenke seg å jobbe med et tilsvarende prosjekt ved en senere anledning.

- Det har vært spennende å arbeide sammen med folk som har helt andre musikalske referanser enn en selv, oppsummerer Sommerset.

Tekst og foto: Knut Sørheim