LESERBREV Geir Lunde: Svar til Arne Halaas - kritikk på uklart grunnlag
(27.2.07, 09:35) Skal man komme med konstruktiv kritikk av et byggeprosjekt, må man først sette seg inn i bakgrunnen for prosjektet og hva det innbefatter. For en utenforstående kan det muligens se ut som om vi har skiftet ut noen skiferheller på den omtalte trappa til IT-bygget syd og brukt lang tid på det som tilsynelatende er en enkel jobb.
Trappen som leder inn til bygget er konstruert som et dekke over en underliggende varmesentral. Det er altså et stort teknisk rom under trappa. Det var dette dekket som måtte gjennomgå en større reparasjon og oppbygging før vi kunne sette i gang med trappeløpet som er en mindre del av prosjektet.
Bakgrunnen for at prosjektet ble satt i gang var også de mange løse hellene som vippet og representerte en fare for persontrafikken.
Midler til trappeprosjektet ble bevilget relativt sent i 2006 og vi hadde valget med å vente med prosjektet til 2007 eller å gjøre trappen mest mulig ferdig før vinteren. Vi valgte å sette i gang prosjektet på høsten for å forebygge personskader.
Før dette ble det utarbeidet en grundig beskrivelse for rehabiliteringsarbeidene. Flere entreprenører ble forespurt om å gi pris, men på grunn av stort press i byggebransjen, regnet ikke flere enn to firma på jobben. Anbyder med lavest pristilbud ble valgt etter forutgående anbudsevaluering.
Arbeidene ble påbegynt medio september (ikke på sommeren) og var beregnet å gå over 50 virkedager.
Manglende tegningsunderlag fra den gang trappa ble konstruert skapte usikkerhet om omfanget av arbeidene. Da vi begynte å grave oss ned i trappematerien fant vi store betongskader i dekket over varmesentralen som følge av dårlig betongkvalitet og skader etter mange års salting.
Membranen som skal tette for vanninnsig var defekt og hadde ikke den kvaliteten som vi setter til membraner i dag. Altså et uforutsett problem som måtte løses før vi kunne gå videre med prosjektet. Det ble lagt ny membran, nytt betongdekke og ny drenering i trappa. Det tar selvfølgelig tid å utbedre slike skader.
Så til bekymringene om hellene. Vi har lagt stor vekt på å gjenbruke hellene og legge mønsteret slik arkitekten opprinnelig hadde beskrevet. Før vinterkulda stoppet videre murerarbeid, ble de skadede hellene lagt tilbake. De ”uskadede og praktfulle hellene” som Halaas skriver om ligger i trappa i dag. Realiteten er at disse hellene hadde
skader (delaminering), men vil bli erstattet med nye til våren.
Trappa er forsynt med varmekabler som reguleres av følere for temperatur og nedbør.
Markeringen i fremkant av trappa er gjort med tanke på universell utforming. Metoden er benyttet med hell i andre prosjekt og skal selvfølgelig være en varig løsning.
Jeg ser ingen grunn til å utdype utsagnet om teknisk konkurs i IDI eller kommentaren om at prosjektet ikke ville ha bli satt i gang i en privat bedrift. Teknisk avdeling gjør fornuftige og prioriterte arbeider innenfor de budsjettrammer vi blir tildelt, til beste for studenter og ansatte ved NTNU.
Geir Lunde
Teknisk avdeling |