LESERBREV David Nicholson: Keiserens nye klær?
(2.3.07, 14:04)
Flere spørsmål er i den siste tiden blitt stilt av ansatte rundt omkring i de forskjellige miljøene ved NTNU. Disse trenger svar fra ledere på de tre nivåene.
Det store temaet denne våren blant NTNUs ansatte er den meget stramme økonomien i år. Dette har en dramatisk effekt for enkelte institutt, og kuttene er varslet å bli enda større i tiden framover. Er dette forenlig med NTNUs ambisjoner om å bli et ledende universitet?
Utfordringen framover for rektor må være å få styrket universitetenes bevilgninger. Samtidig burde man også fokusere på fire års budsjettering som vil gi både forutsigbarhet og styrker langsiktig planlegging. Dette er en jobb for rektor og hans kolleger ved de andre norske universitetene.
Til tross for kutt i bevilgninger har NTNU bestemt at universitetet vårt skal blir blant de 10 beste i Europa, og helst innen 10 minutter. Er dette forenlig med årets store budsjettkutt? Kutt som i verste fall kan føre til at ansatte må ta papir og penn fatt hvis PC’en bryter sammen da man ikke har penger til nytt utstyr (dette gjelder for eksempel Institutt for kjemi).
Dette virker særlig demotiverende sett i lys av NTNUs bruk av 25 millioner i en campus sak som ikke synes å bli avgjort. Vi vet også at Riksrevisjonen har kritisert universitetene for manglende forenlighet mellom strategibestemmelser fra toppen mot hva som faktisk ivaretas på lavere nivåer. Hvor er midlene for å gjennomføre disse store ambisjonene?
Det er viktig for en ledelse å følge opp en A, med en B, C og helst en D. Ved NTNU er man meget rask å si A, men resten av alfabetet følger ikke alltid naturlig. Dermed ivaretas ikke alltid primæroppgavene ved universitetet på en tilfredsstillende måte.
Et viktig spørsmål som har dukket opp i miljøet er hvordan man skal kunne heve det faglige nivået når man ikke har et budsjett som tilsvarer ambisjonene? Er dette grunnleggende spørsmål som trenger svar?
En annen sak som det snakkes om rundt tebordene ved NTNU er det uheldige slagordet ”Det skapende universitet” (de fleste ansatte har vel også ved presentasjoner i utlandet kjent den flaue smaken over slagordets kreative engelske oversettelse; ”Innovation and Creativity”)
Et slikt slagord burde være unødvendig for et velrenommert universitet, da et universitet per definisjon er skapende. Trenger de mer anerkjente universitetene Oxford, Cambridge eller MIT slike slagord? Eller er dette et trivielt spørsmål? Som kjent er det ingen skam å snu, og for en god ledelse burde ikke dette være en prestisjesak. Det er resultatene som teller.
Som kjent har NTNU mange flinke ansatte, blant disse er det noen få som fungerer i rollen som den lille gutten som ser at keiseren ikke har klær på. Blir de hørt?
David G. Nicholson
Institutt for kjemi |