"Skaperen"-ideer testet på NTNU
(24.4.07, 06:44) Når moderne nyskapere skal se om deres ideer fungerer drar de selvfølgelig til Det skapende universitet. I den populære serien "Skaperen" på TV2 tirsdag kveld får vi se hvordan to av ideene blir testet på NTNU. |
GRÜNDERKJENDIS I: Espen Jensen (t.h.) var godt fornøyd med resultatene av strekktesten hos professor Per Jahn Haagensen (i midten) ved Inst. for konstruksjonsteknikk.
Foto: Thor Nielsen |
Fredag var tv-team fra TV2 i virksomhet på Gløshaugen og Tyholt. De fulgte testingen av to av ideene som har nådd finalerunden i Skaperen. Det dreier seg om en redningsbåt til offshoreinstallasjoner med revolusjonerende nytt design, og en ny type lastestropp.
Infotainment
Begrepet "testing" må her ikke leses for bokstavelig. I løpet av en hektisk dag på campus rakk man stort sett bare å gjennomføre noen enkle prøver av produktene. Forskerne som overvåket det hele understreket at det med en slik tidsramme ikke var mulig å gjennomføre produkt-tester som holder vitenskapelige mål. Men litt vettug forskningsformidling og godt infotainment til beste sendetid på TV2 ble det forhåpentligvis.
Det er nå bare seks ideer igjen i konkurransen og i tirsdagens program vil én av av disse bli stemt ut. Muligens vil også flere av de gjenværende ideene bli prøvd ut på NTNU de nærmeste ukene før vinneren av årets gründerkonkurranse i tv-ruta kåres 15.mai.
|
GRÜNDERKJENDIS II: Magnar Reigstad (t.h.) var spent tilskuer da modellen av hans nye livbåt ble sluppet ned i bølgene i slepetanken på Tyholt.
Foto: Thor Nielsen |
Livbåt formet som torpedo
Magnar Reigstad er mannen bak en type redningsbåt til offshore-installasjoner. Båten skal være mye sikrere enn dagens livbåter i Nordsjøen. Designet er til forveksling lik en torpedo. Dette skal gjøre at båten treffer havflaten relativt mykt når den slippes fra plattformdekket. Båten skyter også fart under vann og fyker derfor langt vekk fra installasjonen som den slippes fra.
Oppfinneren hadde med seg to modeller av livbåten til Havlaboratoriet, hvor MARINTEK hadde gjort et stort arbeid med å rigge opp en test i slepetanken. NTNU-professor Sverre Steen fra Institutt for marin teknikk overvåket det hele og stilte deretter opp for å kommentere det som skjedde.
Lastestropp i kulde og strekk
På Gløshaugen fikk den opprullbare lastestroppen til Espen Jensen gjennomgå i to ulike laboratorier. Jensen har hentet ideen til sin oppfinnelse fra bilbeltet. I motsetning til de tradisjonelle lastestroppene som består av to deler og en strammemekanisme, er Jensens oppfinnelse i en del og strammemekanisme med fjær. Brukerne kan rulle ut akkurat den lengden de har behov for og stramme stroppen over lasten. Etter bruk rulles stroppen bare inn i mekanismen igjen. Oppfinneren har kommet så langt i arbeidet at stroppen etter planen skal settes i produksjon i Kina og lanseres på markedet allerede i mai.
|
KALDT: Professor Trygve M. Eikevik (t.v.) sørget for at lastestroppen til Espen Jensen fikk møte vinterlige forhold i kjelleren til Institutt for energi- og prosessteknikk.
Foto: Thor Nielsen |
På Gløshaugen var første stoppested kuldelaboratoriet hos Institutt for energi- og prosessteknikk. I 35 kuldegrader ble det her undersøkt hvordan mekanismen fungerte, under oppsyn av professor Trygve M. Eikevik.
Stroppen ble også utsatt for en strekktest i de materialtekniske laboratorier. Her var det professor Per Jahn Haagensen ved Inst. for konstruksjonsteknikk som kommenterte det som skjedde.
Av Jan Erik Kaarø
Programmet sendes på TV2 tirsdag kl.20.00. |