LESERBREV Andreas Mellbye: Fremragende forskere = fremragende universitet?
(3.5.07, 19:04)
NTNUs personalpolitikk legges i disse dager opp som en del av
strategiplanen for å nå visjonen om å kunne være et «fremragende
universitet» i 2020.
Målsetningen er å kunne konkurere med arbeidslivet og både nasjonale
og internasjonale universiteter om de dyktigste medarbeiderne. I følge
måldokumentet skal det rettes et særlig fokus på det å rekruttere
fremragende forskere til universitetet.
Vi har lenge stusset over det ensidige fokuset på forskning kontra
undervisning. Hva er et universitet uten en god undervisningsarena?
Hvordan skal NTNU sikre at nye forskere vokser frem fra egne rekker
uten å vektlegge formidlingen av kunnskap?
Med NTNUs målsetning om å skape ny kunnskap som har verdi for
samfunnet, mener vi det vil det være viktig å satse på læringsarenaen
som et skjæringspunkt mellom forsker og student.
Vi håper de gode underviserne ikke blir glemt, men får sin i plass i et
fremtidig fremragende NTNU.
Når ble et universitet med fremragende undervisere ikke å foretrekke?
Andreas Mellbye
Altund
Studentgruppen for alternativ undervisning og evalueringsformer |