LESERBREV Torkel Ugland: EiT og fagets store forbedringspotensiale
(16.5.07, 16:44) I Universitetsavisa 14.5 kan vi nok en gang lese om EiT-ledelsens forherligelse av eget fag. Hva om de heller bruker tiden sin til å forbedre faget? Det mangler ikke på godord fra ledelsen i EiT om eget fag. Verre blir det når du spør studenter som har hatt faget. Det mangler ikke på skrekkord fra studenter som opplevde faget som totalt unyttig.
På min egen landsby var det noen som beskrev det som EiT-trollet; Det trollet som dukker opp på tirsdags kveld og plager deg som en ekkel følelse helt til du er ferdig på onsdags ettermiddag.
Selvsagt mangler det heller ikke på bra opplevelser gjennom EiT. Personlig fikk jeg en av de. Ved å ta initiativ til å delta på en europeisk maritim idékonkurranse, Maritime Visions, kunne jeg sette sammen min egen gruppe. Her var vi folk fra fire forskjellige linjer.
Man kan vel si at vi gikk baklengs inn i EiT: Først definerte vi problemet, så satte vi sammen gruppen. Forskjellen fra oss til andre var at vi satte sammen gruppa pga den kompetansen hver av oss innehadde. Dermed fikk vi både jobbet tverrfaglig, og alle fikk utnyttet sin kunnskap.
Vi så nytten av tverrfaglighet og fikk økt respekt for hverandres respektive linjer. Paradoksalt nok var det noen eldre studenter som mente dette kunne bli et problem for oss: ”Finn opp noen konflikter og putt det i prosessrapporten hvis dere vil ha en bra karakter” var omkvedet.
Det sier også litt om oppfatningen av faget.
Det som er baklengs inn i EiT er det som er rett vei inn i virkelighetens verden. Dette er stort sett feilen med EiT slik opplegget er i dag. Man setter ikke en gruppe sammen for så å definere problemet i den virkelige verden.
Å sette sammen gruppen først fører til mange rare situasjoner. Det var folk fra studiet mitt, Institutt for marin teknikk, som havnet på alt fra ”Kunst til folket” til ”Virtual Reality”.
Folk flest studerer ikke marin teknikk for å jobbe med kunst. Man MÅ ha et faglig relevant innhold på landsbyene for at EiT skal være positivt. De som har hatt et relevant tema er fornøyde med EiT. De som ikke har det er stort sett negative.
Når vi som studerer marin teknikk kommer ut i arbeidslivet vil jeg også anta at vi vil jobbe med marintekniske problemstillinger.
Det må bli lov å begrense landsbyer i større grad enn i dag, og f.eks. si at ”Denne landsbyen er kun for IVT-studenter”. Slik kan vi bli sikret et faglig relevant og bra opplegg, samtidig som man blir observant på teamprosesser og klar over egen oppførsel.
Dette må ses på som en utfordring for fremtiden. Hva om man på EiT-konferansen 10. mai hadde brukt noe tid på å diskutere forbedringspotensial i tillegg til hylling av eget fag og egenreklame? Da kan kanskje EiT faktisk bli noe å skryte av i fremtiden. Det er det ikke nå.
Min anbefaling: Ta utfordringen! Det er en vanskelig oppgave, men det er de vanskelige oppgavene som virkelig er verdt å løse.
Torkel Ugland
Studenttillitsvalgt IVT-fakultetet |