MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Torkel Ugland: EiT og fagets store forbedringspotensiale (16.5.07, 16:44)

I Universitetsavisa 14.5 kan vi nok en gang lese om EiT-ledelsens forherligelse av eget fag. Hva om de heller bruker tiden sin til å forbedre faget?

Det mangler ikke på godord fra ledelsen i EiT om eget fag. Verre blir det når du spør studenter som har hatt faget. Det mangler ikke på skrekkord fra studenter som opplevde faget som totalt unyttig.

På min egen landsby var det noen som beskrev det som EiT-trollet; Det trollet som dukker opp på tirsdags kveld og plager deg som en ekkel følelse helt til du er ferdig på onsdags ettermiddag.

Selvsagt mangler det heller ikke på bra opplevelser gjennom EiT. Personlig fikk jeg en av de. Ved å ta initiativ til å delta på en europeisk maritim idékonkurranse, Maritime Visions, kunne jeg sette sammen min egen gruppe. Her var vi folk fra fire forskjellige linjer.

Man kan vel si at vi gikk baklengs inn i EiT: Først definerte vi problemet, så satte vi sammen gruppen. Forskjellen fra oss til andre var at vi satte sammen gruppa pga den kompetansen hver av oss innehadde. Dermed fikk vi både jobbet tverrfaglig, og alle fikk utnyttet sin kunnskap.

Vi så nytten av tverrfaglighet og fikk økt respekt for hverandres respektive linjer. Paradoksalt nok var det noen eldre studenter som mente dette kunne bli et problem for oss: ”Finn opp noen konflikter og putt det i prosessrapporten hvis dere vil ha en bra karakter” var omkvedet.

Det sier også litt om oppfatningen av faget.

Det som er baklengs inn i EiT er det som er rett vei inn i virkelighetens verden. Dette er stort sett feilen med EiT slik opplegget er i dag. Man setter ikke en gruppe sammen for så å definere problemet i den virkelige verden.

Å sette sammen gruppen først fører til mange rare situasjoner. Det var folk fra studiet mitt, Institutt for marin teknikk, som havnet på alt fra ”Kunst til folket” til ”Virtual Reality”.

Folk flest studerer ikke marin teknikk for å jobbe med kunst. Man MÅ ha et faglig relevant innhold på landsbyene for at EiT skal være positivt. De som har hatt et relevant tema er fornøyde med EiT. De som ikke har det er stort sett negative.

Når vi som studerer marin teknikk kommer ut i arbeidslivet vil jeg også anta at vi vil jobbe med marintekniske problemstillinger.

Det må bli lov å begrense landsbyer i større grad enn i dag, og f.eks. si at ”Denne landsbyen er kun for IVT-studenter”. Slik kan vi bli sikret et faglig relevant og bra opplegg, samtidig som man blir observant på teamprosesser og klar over egen oppførsel.

Dette må ses på som en utfordring for fremtiden. Hva om man på EiT-konferansen 10. mai hadde brukt noe tid på å diskutere forbedringspotensial i tillegg til hylling av eget fag og egenreklame? Da kan kanskje EiT faktisk bli noe å skryte av i fremtiden. Det er det ikke nå.

Min anbefaling: Ta utfordringen! Det er en vanskelig oppgave, men det er de vanskelige oppgavene som virkelig er verdt å løse.

Torkel Ugland
Studenttillitsvalgt IVT-fakultetet

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv