MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Allan Krill: Eksamensordningen kan forenkles (24.5.07, 07:45)

Her er det penger å spare.

Som amerikansk stipendiat i 1979, hadde jeg et halvårs forskningsopphold ved Universitetet i Oslo. Min amerikansk-norske veileder forklarte at universitetskultur i Europa og Norge var noe annerledes enn i USA: i Norge var professoren forpliktet til å bestemme pensum og eksaminere studenter, men ikke nødvendigvis forpliktet til å undervise.

I sammenligning med USA, virket det rart for oss hvor viktig den avsluttende eksamen var ved UiO, hvor mange timer den varte, og hvor mye det kostet universitetet å gjennomføre eksamen. Vi fleipet med at hvis universitetet hadde bedre råd, kunne det avvikle eksamener enda mer ordentlig, ved å sponse et lengre eksamensopphold for studenter og vakter på et høyfjellshotell.

Ti år senere havnet jeg på NTH, der undervisningskulturen var langt nærmere det jeg var vant til i USA, med forelesning av en stor del av pensum, mange øvinger og lekser gjennom hele semesteret. Men eksamensordningen var overdimensjonert som i Oslo.

I USA leies ikke eksamenslokaler, vakter, eller sensorer. Det betales ikke for omsensurering ved eventuelle klager. Eksamensoppgaver er ikke offentlige dokumenter som arkiveres av staten eller universitetet. Det er ingen eksamenskontor med ansatte.

Her bruker norske universiteter betydelige ressurser, som ikke fører til en bedre utdannelse eller mer rettferdige karakterer.

Nå har den avsluttende eksamen begynt å få mindre betydning i utdanning og karaktersetting. Det blir stadig flere tilfeller av midtsemesterprøver uten vakter, uten spesielle lokaler og uten arkivering av oppgaver. Faglæreren og en eller to assistenter avvikler prøvene uten at eksamenskontoret involveres. Slik kan det også bli med avsluttende eksamener, ettersom de er ikke det eneste grunnlag for karakteren.

Allan Krill

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv