LESERBREV Allan Krill: Eksamensordningen kan forenkles
(24.5.07, 07:45) Her er det penger å spare. Som amerikansk stipendiat i 1979, hadde jeg et halvårs forskningsopphold ved Universitetet i Oslo. Min amerikansk-norske veileder forklarte at universitetskultur i Europa og Norge var noe annerledes enn i USA: i Norge var professoren forpliktet til å bestemme pensum og eksaminere studenter, men ikke nødvendigvis forpliktet til å undervise.
I sammenligning med USA, virket det rart for oss hvor viktig den avsluttende eksamen var ved UiO, hvor mange timer den varte, og hvor mye det kostet universitetet å gjennomføre eksamen. Vi fleipet med at hvis universitetet hadde bedre råd, kunne det avvikle eksamener enda mer ordentlig, ved å sponse et lengre eksamensopphold for studenter og vakter på et høyfjellshotell.
Ti år senere havnet jeg på NTH, der undervisningskulturen var langt nærmere det jeg var vant til i USA, med forelesning av en stor del av pensum, mange øvinger og lekser gjennom hele semesteret. Men eksamensordningen var overdimensjonert som i Oslo.
I USA leies ikke eksamenslokaler, vakter, eller sensorer. Det betales ikke for omsensurering ved eventuelle klager. Eksamensoppgaver er ikke offentlige dokumenter som arkiveres av staten eller universitetet. Det er ingen eksamenskontor med ansatte.
Her bruker norske universiteter betydelige ressurser, som ikke fører til en bedre utdannelse eller mer rettferdige karakterer.
Nå har den avsluttende eksamen begynt å få mindre betydning i utdanning og karaktersetting. Det blir stadig flere tilfeller av midtsemesterprøver uten vakter, uten spesielle lokaler og uten arkivering av oppgaver. Faglæreren og en eller to assistenter avvikler prøvene uten at eksamenskontoret involveres. Slik kan det også bli med avsluttende eksamener, ettersom de er ikke det eneste grunnlag for karakteren.
Allan Krill |