NTNU-HISTORIEN: Unge studenter dyrker NTH-nostalgien
(1.6.07, 07:25) I løpet av to uker har mer enn 500 meldt seg på en gruppe for NTH-nostalgi på Facebook. Initiativtaker Sverre Magnus Selbach mener det var en katastrofalt gal beslutning å nedlegge NTH og ødelegge en innarbeidet merkevare. |
HISTORIEN MOTIVERER: - De unge studentene er interessert i historien, og de har kunnskap om den betydningen NTH har hatt. Det er en viktig motivasjonsfaktor for studiene og egen fremtid, mener Sverre Magnus Selbach. |
Han var fem år første gangen han hørte om og ble fascinert av Norges Tekniske Høgskole. Tenningen fikk han under TV-overføringen fra ”Ta sjansen” i Holmenkollen – laget fra Marintek ved NTH imponerte.
Aldri i tvil om NTH
Kanskje var det der og da at han bestemte seg for å bli student på NTH. Foreldrene hans skrøt også av NTH, selv om ingen hadde gått der. Men mora jobbet ved Veritas sammen med tidligere NTH’ere.
- Jeg var aldri i tvil om hvor jeg skulle studere, opplyser Sverre Magnus Selbach.
Problemet var bare at da Sverre var moden for å søke universitetsstudier, var NTH blitt historie, og erstattet av NTNU. En stor skuffelse for den unge mannen fra Drammen.
|
FACEBOOK: Slik fremstår NTH-nostalgien for Facebook-brukerne. |
Trist på vegne av lærestedet syntes han også det var at studiet han valgte å søke på, materialteknologi, var et åpent studium i 2000.
– Det er et helt ufortjent gap mellom søkertallene og kvaliteten på studier og forskning, konstaterer Sverre.
Katastrofalt feil beslutning
Denne skuffelsen over at NTH er historie har ikke sluppet taket etter 7-8 år på Gløshaugen. Som en aktiv deltager i NT-fakultetets rekrutteringsarbeid har han møtt mange unge som aldri har hørt om NTNU.
- Spesielt på Vestlandet, Sørlandet og i Nord-Norge var NTNU svært lite kjent da jeg var ute og rekrutterte, oppsummerer han. Med deltagelse på flere utdanningsmesser i perioden 2001-05 vet han hva han snakker om.
|
HISTORIEFRYKT: – For meg er det inspirerende å vite at NTH er forbundet med kvalitet, og har hatt stor betydning for næringsliv og samfunn. NTNU er alt for redd for å spille på NTH-historien. Dette er en ubegrunnet frykt, mener Sverre. |
- Det har gjort meg temmelig sikker på at noe har gått veldig galt med NTNUs merkevarebygging, konstaterer han. – Rykte og renommé har veldig stor betydning når unge skal velge utdanning.
Det er for liten merkevarebevissthet i Norge, mener han. – Det var helt klart feil å legge ned et godt merkevarenavn – svenskene er mye bedre på dette feltet.
Skuffet over rekruttering
Sverre er også indignert over at det ikke er stuerent i Norge å snakke om eliteuniversiteter.
- Nå er aspektet ved å studere på Gløshaugen borte, bemerker han, og legger til at han er bekymret over rekrutteringssituasjonen.
FAKTA | Slik presenterer gruppen seg for potensielle medlemmer:
Gruppen for alle alumni fra sagnomsuste NTH, en teknisk høgskole av mytiske proporsjoner.
Gruppen for alle oss som ble født for sent til å få sjansen til å ta vår utdanning ved Norges gjennom tidene ypperste utdanningsinstitusjon.
Gruppen for alle oss nostalgiske som skulle ønske at Norges beste merkevare innen utdanning noensinne fortsatt hadde eksistert, ikke bare i våre hjerter.
Forbannet være hodeløse politikere som jevnet symbolet på kunnskap og høyere utdanning med jorden, Norges fremste eliteskole gjennom tidene. Forbannet være den mangelen på forståelse for merkevarer og prestisje Stortinget utviste da de gjorde denne udåden.
Da denne ugjerningen dessverre er nær sagt uopprettelig, vil jeg sove bedre om natten etter at en enorm NTH-logo er reist som minnesmerke på plenen foran hovedbygget, som en hyllest til alle studenter og ansatte som bidro til å gjøre NTH til en av de aller beste tekniske høgskolene i Europa.
Respekt! | - Er det et forsøk på gjenoppliving at du har startet en Facebokkgruppe for NTH?
- Nei, det var delvis for moro skyld, men også fordi jeg ønsker at NTHs ærerike historie ikke skal glemmes. En gjenoppstandelse av NTH er nok dessverre utopi, men jeg ønsker at også nye, unge studenter skal kjenne historien til lærestedet sitt, en historie å være stolt av.
Medlemstallet fyker i været
Og på det punktet er han på meget god vei. Gruppen ble startet som en ren intern gruppe, men han fikk meget fort henvendelser fra tidligere NTH-studenter som ville være med i gruppa.
Den ble åpnet for alle interesserte på Facebook 15. mai, og nå er medlemstallet tippet godt over 500! Og dette er ikke gretne gamle gubber, men dagens studenter, Facebook-generasjonen.
- Det er tydelig at mange ønsker å hedre NTH, etterspørselen etter plagg med NTH-logo er stor, kan han fortelle. Sverre selv skal ikke ta seg av produksjonen av effekter, men flere frivillige har meldt seg til oppgaven. Trond Andresens spesiallogo med NTNU-emblemet som synker i havet og NTH-logoen som den oppstigende sol, er sterkt etterspurt i disse kretser.
- Jeg er sterkt uenig i beslutningen som førte til opprettelsen av NTNU, men det er absolutt ingen motsetning i det å likevel ønske det beste for NTNU. Man må gjøre det beste ut av situasjonen og se fremover, avslutter Sverre.
|
NTH-MAN: Dett er et av Eiriks NTH-funn på nettet. Det er neppe Gløshaugen som har vært i tankene hos opphavsmannen til tegneserien. |
Jakter NTH-nostalgi på nett
Eirik Sandaas har tittelen ”hedersmann” i gruppen, og han forklarer sin entusiasme for nostalgigruppen med at han synes det er morsomt å romstere rundt på nettet og finne fram bilder fra NTH-historien som han legger ut på gruppens nettsider.
Dessuten er Eiriks far gammel NTH-er, og da Eirik begynte her høsten 1997 var mange av studentassistentene godt rotfestet i NTH-tradisjonen, og det smittet over på ferskinger som kom for sent til å oppleve gamle NTH.
- Jeg har følelsen av at NTNU er redd for å bruke NTH for det det er verdt i sin markedsføring, sannsynligvis fordi de er redde for å tirre på seg de ikke-teknologiske deler av universitetsmiljøet, sier Eirik Sandaas. - Det er helt feil etter min mening, NTHs gode navn og rykte må utnyttes når NTNU skal plassere seg blant de store lærestedene.
Tekst og foto Arne Asphjell |