LESERBREV Börje Forssell: Vi kan redusere Djupedal-effekten
(19.6.07, 11:06)
I et tidligere leserbrev (04/05/07) har Martin Ystenes definert Djupedal-effekten som den krise på universitetet som er forårsaket av den kunnskapsløse kunnskapsministeren.
På sikt er det mulig å redusere den effekten, ja sågar avskaffe den, men da må det sterk lut til. Ettersom årsaken altså er manglende kunnskaper på ministernivå, er løsningen å sørge for at vi får ministre som har de nødvendige kunnskaper og som derved skjønner konsekvensene av sine tiltak (eller mangel på tiltak).
Derfor foreslår jeg med dette at det skal være et ufravikelig krav at enhver minister har en akademisk utdannelse på et område som ligger innenfor det virksomhetsfelt som dekkes av vedkommende departement. I tillegg kreves det at minst 40 % av ministrene skal ha doktorgrad. (Dette strider naturligvis ikke mot et krav om minst 40 % kvinneandel.)
Men forbedringen må selvfølgelig begynne på lavere nivå. Som vanlig når man vil forbedre noe, er det en god regel å begynne med seg selv, dvs. i dette tilfellet på NTNU. Med bakgrunn i NTNUs formålsparagraf (”teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil”) er det da ikke bare akademiske studier generelt som teller, men også innholdet i disse.
De fleste ministre rundt omkring i verden med akademisk utdannelse (det finnes faktisk en god del, utenfor Norge) har ikke realfagsbakgrunn. (Angela Merkel er her et lysende unntak.)
Dette på tross av at realfagene som kjent er en forutsetning for vår hele tilværelse, slik vi kjenner den. Uten realfagene hadde ikke de ”humanistiske” fagene eksistert, for da hadde alle vært opptatt med å skaffe seg det daglige brød. Derfor er det atskillig større grunn til å legge realfag inn i humaniora enn omvendt.
De fleste med realfagsbakgrunn har forholdsvis gode kunnskaper i språk, historie, musikk osv., mens ”humanistene” vanligvis er helt blanke i eks.vis matematikk, fysikk og kjemi.
Derfor foreslår jeg at enhver ”humanistisk” mastergrad på NTNU skal inneholde minst ett semesters fulltidsstudium av realfag for å balansere det nåværende kravet til masterstudentene i teknologi om ett semesters fulltidsstudium av ikke-tekniske emner.
Börje Forssell |