MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Industrielt design i praksis (21.6.07, 15:58)

Bedrifter i Innherreds-regionen nyter godt av NTNU-studenters kompetanse på industrielt design denne sommeren.

– Brukervennlighet, funksjonalitet og estetikk. Det er målet for godt industrielt design, forklarer Ingvill Hoffart og Hege Torsvik.

KREATIV GJENG: Denne gjengen skal hjelpe bedrifter på Innherred med produktdesign. Fra venstre Hege Torsvik (NTNU), Ingvill Hoffart (NTNU), Silje Søfting (AHO) og Heidi Borthne (AHO). Ivan Kristoffersen (NTNU) var ikke til stede da bildet ble tatt.
Hjelper nordtrønderske bedrifter
De går begge tredje året ved industrielt design på NTNU, og har sikret seg en svært spennende sommerjobb.

Sammen med kolleger fra Arkitekthøgskolen i Oslo skal de hjelpe nordtrønderske bedrifter til å utvikle designet på sine produkter på Sommerdesignkontoret i Verdal.

– Mange tror feilaktig at industrielt design bare dreier seg om layouten på det endelige produktet, men like mye handler det om å finne smarte løsninger som for eksempel reduserer produksjonskostnadene. Derfor bør designere inn på et så tidlig stadium som mulig, mener Hege Torsvik.

Varierte arbeidsoppgaver
I kontorene i Verdal industripark jobber designstudentene med totalt åtte bedrifter i Innherreds-regionen, og etter litt over en uke i jobben har de erfart at arbeidsoppgavene er svært varierte.

På den ene siden jobber de med å utbedre måleutstyr for høyspentledninger for Levanger-bedriften Nortroll. Samtidig lager de potetemballasje for Håagård.

Blant oppdragene er også å utvikle en emballasje og grafisk profil for frossent bringebærsyltetøy fra Inderøy, og å finne nye anvendelsesområder for en brannsikker lufteventil.

SOMMERDESIGN: - Det er gull verdt med praktiske erfaringer fra den virkelige verden, mener industridesignstudentene Heidi Borthne, Silje Søfting, Ingvill Hoffart og Hege Torsvik.
Tenker likt
Studentene avslører at de langt fra er eksperter på alle disse områdene, men det er heller ikke poenget.

– Det viktigste er å kunne tilegne seg kunnskap om forskjellige ting, å ta kontakt med folk og bruke eksperter. Gjennom de praktiske erfaringene fra Sommerdesignkontoret blir vi ikke redde for å kaste oss over nye ting, forteller Ingvill Hoffart.

Fra utdanningen har de med seg solide verktøy for å identifisere problemområder, gjøre research på liknende produkter og konkurrenter, samt å definere til hva og på hvilken måte produktet skal brukes. Tilnærmingen er i utgangspunktet ganske lik uansett produkt.

GODT DESIGN: - Hemmeligheten bak godt design er å definere tydelig hva produktet skal brukes til, og tenke kreativt rundt nye måter å kombinere materialer og produkter på, forklarer jentene.
Tatt godt i mot
Kontoret i Verdal er ett av tre Sommerdesignkontor i Norge, og er et samarbeid mellom NTNU, Bedriftsforbundet og Innovasjon Norge.

De åtte utvalgte bedriftene har i forkant søkt til Bedriftsforbundet om å få bistand til konkrete prosjekter.

– Bedriftene er svært ivrige på å bruke oss, og har forstått at godt design er viktig. Norske bedrifter kan sjelden konkurrere direkte på pris, derfor er det sentralt å lage best mulig produkter, sier Heidi Borthne og Silje Søfting, som begge studerer ved Arkitekthøgskolen i Oslo.

Men mange norske industribedrifter kunne helt klart ha tjent mye på å legge tyngre vekt på design, mener de.

Lager gode ideer
Samarbeidet blant de fem studentene har gått veldig bra så langt (femtemann Ivan Kristoffersen var ikke til stede da Universitetsavisa stakk innom).

Erfaringen er at de tenker og jobber ganske likt, til tross for at de kommer fra forskjellige læresteder. Totalt syv uker skal de jobbe med designprosjektene i Verdal.

– På så kort tid rekker vi ikke å bli ferdige med alt, men forhåpentligvis har vi fått bidratt med gode ideer og innspill som bedriftene kan få realisert, sier Hege Torsvik.

Tekst og foto: Daniel Rees