LESERBREV Allan Krill: Flaut med slagord og navn
(30.6.07, 14:37)
Informasjonsavdelingen tar hensyn til kritikken og fjerner slagordet "Innovation and creativity" fra lysark og nettsider. Slagordet passer ikke der og det var modig gjort av Informasjonsavdelingen å fjerne det og gjøre en avissak av innrømmelsen.
Mange universiteter har et slagord som dette, men vanligvis er det på latinsk, ikke engelsk, og det brukes svært sjelden. Det er mest til kos, som Norges konge. Å bruke det på lysark og nettsider er like flaut som å skrive "Kongen befaler!" på alle hastighetsskilt langs E6.
Det er også flaut å ha et universitetsnavn som er så tungvint at de fleste nordmenn ikke kan skrive navnet fullt ut. Norsk teknisk og naturvitenskapelig universitet – eller noe i den dur. Og når utlendinger spør våre utsendte fagfolk, forklares det at NTNU står for Norwegian University of Science and Technology.
Neste del av forklaringen blir ofte at dessverre, universitets navn, campusløsning, og hovedprofil er uhensiktsmessige, av uheldige historiske årsaker. Vi er ikke bare det skapende universitet, men det tapende universitet.
Når nordmenn spør hva NTNU betyr, kan svaret være at det står for Norges tek-nat. universitet. Når utlendinger spør, kan svaret bli omtrent det samme: Norway’s Tech-Nat. University.
I et tidligere innlegg, anbefalte jeg at disse forkortelser kunne erstatte våre slagord på lysark og nettsider, men nå synes jeg at bokstavene NTNU og logo helst kan stå helt alene der.
Allan Krill |