LESERBREV Lars Johan Materstvedt: Slagord er tull uansett
(2.7.07, 13:58)
Ruth Sherry prøver å dra en distinksjon mellom Harvards slagord "Veritas" og MITs "Mens et manus" på den ene siden, og NTNUs ”Det skapende universitet” på den andre.
De to førstnevnte, skriver hun, ”er tenkt å bli, og har vært, evigvarende. De forandrer seg ikke med trender”. Men dette argumentet holder ikke. For akkurat det samme kan man si om NTNUs slagord.
Det er vel ikke slik at man en gang i fremtiden slutter å være skapende? Kan vi tenke oss at det skulle gå av moten og bli ”utrendy”?
Saken er at slagord er og blir overflødig kakepynt og plattheter (”stating the obvious”). Er det bare Harvard som søker sannheten? Og er kombinasjonen tanke og hånd forbeholdt MIT? Det hjelper ikke at Harvard har omfavnet ”Veritas” i 400 år; det er like håpløst for det.
Allan Krill skriver at det holder med bokstavene NTNU og logoen (Bruno Oldanis ”tørketrommel”, som jeg faktisk synes er ganske kul). Som sagt er det det jeg selv bruker i PowerPoint.
Men det kunne være et poeng å tilføye kun ”Norway” på den engelske malen. Tar man med ”Trondheim” også, eller bare, ser det ut som vi tilhører ”trondheimsavdelingen” av NTNU. At det med andre ord finnes flere avdelinger andre steder.
Dette var, etter det jeg har forstått, begrunnelsen for at man i sin tid fjernet ”Trondheim” i alle offisielle sammenhenger der NTNU-navnet ble brukt. Fornuftig, altså.
Lars Johan Materstvedt |