LESERBREV Viggo Pedersen: Oppsigelser
(5.7.07, 10:01)
Litteraturporteføljen til NTNU står foran den årlige evalueringen. Denne gangen må flere millioner NOK spares fordi prisene på litteratur igjen øker mer enn rammeoverføringene til UBiT.
Litteraturbudsjettene er det stedet biblioteket tradisjonelt kutter når pengene ikke strekker til. UBiT har en stor del av sitt budsjett bundet opp i lønn til ca 190 hel og deltid ansatte. Driftskostnadene for å holde 25 000 kvadratmeter UBiT bibliotek utgjør betydelige faste kostnader.
I denne oppsigelsesrunden bør biblioteket skjerme abonnement på litteratur i elektronisk format. Det er slik litteratur brukerne etterspør og bruker mest.
Mange av de trykte avisene, og tidsskrift med liten vitenskapelig tyngde som UBiT abonnerer på bør sies opp først. Deretter bør brukerstatistikken for elektronisk litteratur gjennomgås. En stor del av artiklene som publiseres i de vitenskapelige tidsskriftene leses så lite eller ikke i det hele tatt slik at det ikke er nødvendig å abonnere på tidsskriftene. Automatisert nettbasert kjøp av etterspurte enkelt artikler kan vise seg å være lønnsomt.
Mange trykte bøker som kjøpes inn til bibliotekene leses aldri. Samlingsoppbygging av trykt litteratur kan med fordel basere seg på etterspørsel fra biblioteket sine brukere, da er det sannsynelig at boka leses minst en gang.
Innkjøpskostnadene til litteratur har økt jevnt de siste årene, mer enn overføringene til universitetsbibliotekene. Denne utviklingen kommer til å fortsette. Det blir interessant å se hva UBiT og NTNU velger å gjøre for å møte denne utfordringen.
En fastere holdning til pris økning på tidsskrift abonnement basert på samarbeid med forlagene tvinger seg frem. Dette alene er ikke tilstrekkelig. Lønnskostnadene til bibliotekets mange ansatte øker. Driftskostnadene til de stadig større fysiske UBiT bibliotekene øker.
En betydelig reduksjon av de arealene som biblioteket disponerer tvinger seg frem. Ved mange bibliotekfilialer går besøket ned. Brukerne er på nett og finner den informasjonen de trenger uavhengig av bibliotekets åpningstider. UBiT satser derfor på selvbetjening i stor stil gjennom anskaffelse og tilrettelegging av e-ressurser, og utlåns- og returautomater.
Behovet for lokale tradisjonelle bibliotektjenester som anskaffelse, registrering og katalogisering, gjenfinning og presentasjon av informasjon avtar raskt. Google, de store forlagene, organisasjoner, offentlige myndigheter og flere gjør slikt arbeid gjennom sine nettbaserte virtuelle bibliotek.
At de lokale universitetsbibliotekene gjør jobben en gang til gir neppe en merverdi som forsvarer investeringen i tradisjonelle bibliotektjenester. Det er verd å merke seg at stadig flere ”bibliotek” brukere har større kunnskaper om bruk av og gjenfinning i elektroniske informasjons medier enn det mange av bibliotekarene i universitetsbibliotekene har.
Antall ansatte ved universitetsbibliotekene må tilpasses denne virkeligheten.
Det blir spennende å se hvilke tiltak som kommer for 2008 – krympes litteraturbudsjettet enda mer?
Viggo Pedersen
Siv.ing. marin teknikk |