Amerikanske broer er nedslitte
(6.8.07, 08:08) Materialtretthet, ikke konstruksjonsfeil, er sannsynlig årsak til at broen i Minneapolis, USA, kollapset. Amerikansk infrastruktur er i dårlig forfatning, sier professor i konstruksjonsteknikk ved NTNU, Kolbein Bell. Teorien om at brokollapset skyldtes konstruksjonsfeil (i den forstand at broen var feil konstruert), er blitt lansert i amerikanske, så vel som norske, medier. Dette er en avsporing, framholder professor Bell. Han peker på mer strukturelle årsaker til at slikt skjer.
- De fleste broene og de store trafikkmaskinene i USA ble bygget på femti- og sekstitallet. En bros levetid bygget etter datidas standarder, var sannsynligvis på rundt femti år, kanskje litt mer forutsatt et rimelig godt vedlikehold.
De siste 6-8 årene har professor Bell arbeidet en del med broer, spesielt trebroer.
|
KOBEIN BELL har i månge år arbeidet med elementmetoden, som brukes for å beregne styrken av ulike konstruksjoner. Arkivfoto Arne Asphjell, NTNU Info. |
Forfallet satte inn
- I det politiske klimaet som har eksistert de siste 2-3 tiårene har det vært vanskelig å samle støtte til å foreta de nødvendige investeringene til vedlikehold og utbedringer. Derfor står den amerikanske infrastrukturen nå overfor store utfordringer, sier Bell.
- Disse veiene og broene ble dessuten bygget ut fra en helt annen trafikkbelastning. Biltettheten er svært mye større i dag enn man kunne forestille seg den gang, sier han.
188 milliarder dollar
Derfor er amerikanske veier og broer i dag i en nedslitt tilstand. Det vil bli nødvendig å skifte ut et stort antall broer, og andre vil måtte forsterkes, tror professoren: Og man har ikke råd til å vente særlig lenge.
Bell viser til en undersøkelse gjort av The American Society of Civil Engineers, som i en rapport fra 2005 konkluderer med at amerikanske skattebetalere må ut med 188 milliarder dollar de neste to tiårene for å fikse nasjonens trette broer.
USA henger etter
- Vi blir liggende lenger og lenger etter, sier sjefen for transportstudier ved Reason Foundation, Robert Pole, til Washington Post.
- Vi er en formuende nasjon, privatbilismen øker, varetransporten likeså, og dette sliter ut veinettet vårt, sier Pole, som også er rådgiver for Federal Highway Administration.
Av Tore Oksholen |