MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Tilgjengelighetspris til en veteran (14.8.07, 11:11)

Professor Ivar Bjørgen tildeles NTNUs tilgjenglighetspris. Bjørgen er en av få vitenskapelige ansatte ved NTNU som i sitt daglige virke har satt fokus på studenter med funksjonsnedsettelser, sier juryen i sin uttalelse.

At samfunnet gjøres tilgjengelig for alle, skal være et bærende prinsipp for all samfunnsplanlegging. Høyere utdanning er et viktig område for likestilling og inkludering, og NTNU har i denne sammenheng en stor oppgave.

VIDT BEGREP: - Integrering er mye mer enn fysisk tilgang, presiserte Ivar Bjørgen i sin takketale. - Jeg har inntrykk av at den videregående skolen er kommet mye lenger enn universitetet på dette feltet, sa han videre. Foto Arne Asphjell.
Prisvinneren, professor Ivar Bjørgen ved Psykologisk institutt, har et spesielt fokus på læring og læringsprosesser. Han har gjennom sitt arbeid satt søkelys på undervisningsmetoder og evalueringsmetoder som fremmer læring hos studentene.

Alternative vurderingsformer
Han har blant annet vært talsmann for innføringen av alternative vurderingsformer som ivaretar mangfoldet i studentpopulasjonen, og som på en bedre måte gir studentene mulighet til å vise hva de er gode for uavhengig av funksjonsevne.

Ivar Bjørgen har i mange år vært opptatt av lese- og skrivevansker, og bidratt til mer kunnskap om dette feltet.

Han har gjennom sitt fokus på studenter med funksjonsnedsettelser bidratt til å øke kunnskapen om studiesituasjonen til denne studentgruppen.

Tekst og foto Arne Asphjell