MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Siri Holm Lønseth: God læring for alle (17.8.07, 18:25)

Jeg håper at i 2007 så har alle, også sosialistene, forstått att alle er forskjellige. Det gjelder også i skolen, både elever og lærere er forskjellige.

Enhetstanken som har regjert norsk skolevesen i senere tid er bygd på det motsatte. Her er tanken om at alle skal lære det samme på akkurat samme måte satt i sentrum, og da er det ikke rart at skolen skaper tapere.

Vi trenger en skole som er tilpasset hver enkelt, og da hjelper det lite alltid å gå på nærskolen sin. Når vi kommer så langt som til videregående har de fleste en følelse av hva slags undervisning som passer for dem, og da bør også det tas hensyn til.

Skolene bør være mer bevisst på hva slags pedagogikk de bruker, og elevene bør få velge blant skolene for å få et fag- og læringsmiljø som passer dem best.

Vi vet at det er forskjell på undervisningsformene på skolene, noen bruker mye prosjekt, mens andre holder seg til mer tradisjonell undervisning. Ingen har tatt høyde for hvordan det påvirker elevenes læring. Vi kan ikke ha et samfunn der hvilken skole vi tilfeldigvis bor nærmest skal være avgjørende for hvor mye vi lærer på skolen.

Vi trenger skoler som bruker pedagogikken aktivt for elevene, og ikke bare lærere som bruker en metode fordi den var moderne da de studerte.

Alle må ha muligheten til å velge mellom skolene og finne det som passer best for hver enkelt, alle skal ikke kjøres gjennom samme kverna. Vi trenger et skolesystem som setter pris på forskjeller og jobber for at hver enkelt elev skal få mest mulig ut av skoletiden.

Siri Holm Lønseth
Sør-Trøndelag Unge Høyre

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv