MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

AMEE 2007
Mer visualisering og bruk av IT (28.8.07, 14:33)

Demonstrasjon av kroppsmaling i undervisning av overflateanatomi trakk fulle hus på konferansen AMEE -07 i dag.

POPULÆRT innslag som lokket fram fotoapparater og mobilkameraer.
Ikke minst lokket det kameravennlige innslaget til seg et stort oppbud pressefolk. Mange konferansedeltakere sørget for å forevige øyeblikket da en av modellene defilerte gjennom salen på slutten av foredraget.

Stimulerer hukommelsen
Det var dr Paul G McMenamin fra University of Western Australia som fortalte om positive erfaringer med å ta i bruk kroppsmaling i undervisning av overflateanatomi for medisinstudenter og kunststudenter. Han fortalte at undervisningsformen har blitt svært populært.

- Studentene har det gøy mens de holder på, og malingen stimulerer den visuelle hukommelsen annerledes og bedre enn ved tradisjonelle undervisningsformer, fortalte McMenamin. Han viste til at å mikse anatomi og kunst slett ikke er noe nytt, og fremhevet at store kunstnere og illustratører har hjulpet lærere og studenter til å forstå anatomi i decennier.

Learning by doing
Større vekt på visualisering og ”learning by doing” har gått som en rød tråd gjennom konferansen.

Åpningsforedraget mandag hadde tittelen ”Don´t bother me, I´m learning” og handlet om bruk av computerspill i undervisningen. Foredragsholderen, K Anders Ericsson, kommer fra Department of Psychology, Florida State University, og har skrevet flere bøker om temaet.

Tekst og foto Synnøve Ressem