LESERBREV Asbjørn Rolstadås: NTNU på vei mot toppen ved hjelp av Its learning?
(4.9.07, 09:00)
NTNUs styre har vedtatt en målsetting om å bli blant de ti beste tekniske universitetene i Europa. Dette er en prisverdig og god målsetting med betydelige ambisjoner. Alle vi som er vitenskapelig ansatte ved NTNU bør bidra til å nå dette målet.
Veien går gjennom internasjonal anseelse, og jeg konstaterer med glede at det gjøres en rekke tiltak både fra rektorat, administrasjon, fakulteter og institutter.
Etter- og videreutdanning på internasjonalt plan for norske multinasjonale selskaper er en god måte å nå ut på. Personer i utlandet som arbeider for disse selskapene, og som fortsatt klatrer på karrierestigen, kan vise seg å bli gode ambassadører for NTNU – hvis vi gjør en god jobb.
Her er det hverdagen innhenter oss med sine snubletråder. Kommunikasjon med slike studenter i næringslivet i utlandet går selvsagt på engelsk. Og vi trenger selvsagt ”learning management” systemer slik som it’s learning.
I it’s learning kan brukeren selv velge engelsk språk. Eneste måte å logge seg inn på er imidlertid via Innsida. Derfor får kursdeltakerne brukerident og passord til NTNU.
For å komme fra Innsida til it’s learning må de lære seg litt norsk. Selv om det ikke mangler på gode bruksanvisninger og forklaringer fra vår side, kan følgende utdrag av en e-post fra en fortvilt kursdeltaker i Houston, USA, kaste lys over problemstillingen:
“I cannot find the course work and the area for the exam. I need your help. Either I need further instructions or my account is not set up properly.
1. I logged onto www.ntnu.no.
2. In the upper right corner, I clicked on "Intranet"
3. A login dialog box appears and I enter my username and password, and the web browser jumps to https://innsida.ntnu.no/. This page is in Norwegian.”
Han fikk selvsagt hjelp på telefon, men hva slags inntrykk av NTNU sitter igjen hos denne personen? Han arbeider som prosjektleder for olje- og gassutbygging i Mexico-golfen og har en travel hverdag. Han bruker helger og kvelder på å ta en eksamen ved NTNU. Dessverre er ikke dette eneste eksempel.
Kan problemet løses enkelt? Ja, vi kunne ha en forenklet versjon av Innsida på engelsk for slike ”kunder” av NTNU, eller vi kan åpne for pålogging via it’s learnings hjemmeside slik flere hundre andre universiteter, høgskoler og institusjoner har valgt. Her kan bruker velge blant mange språk.
Eller kanskje vi bør få et eget ”learning management” system for etter- og videreutdanning?
Mulighetene er til stede for en enkel løsning, men har vi viljen og evnen? Kanskje er det enklere å konsentrere seg om det norske markedet?
Asbjørn Rolstadås |