LESERBREV Christian Fossen: Historiefortelling både for den som leser lite og den som leser mye
(19.9.07, 15:30) Først - takk til Tor G. Syversen for en kritisk, konstruktiv og kreativ vurdering av NTNUs profileringskampanje. Vi i Informasjonsavdelingen setter pris på saklige tilbakemeldinger. Annonsene som du kommenterer er en del av en profileringskampanje for NTNU som startet i mai i år. Kampanjen ble kort presentert i brosjyren NTNU 07/08 og såvidt jeg kan forstå baserer du din kritikk på det du har lest her.
Kampanjen forteller fem suksesshistorier; Om ultralydforskning, vår satsing på fornybar energi, sivilingeniørutdanningen, jazz-miljøet og søketeknologi. Dette er områder hvor NTNUs har satt solide ”fingeravtrykk” i det norske samfunnet og hverdagslivet, men uten at den jevne nordmann nødvendigvis vet at æren kan tilskrives vårt universitet.
Målet med å fortelle disse historiene i en reklamekampanje har vært å styrke den generelle kjennskapen til NTNU i den norske befolkningen. Skal vi nå fram til fremtidige studenter og andre målgrupper er det helt nødvendig at de vi ønsker å treffe i alle fall kjenner til at det ligger et universitet i Trondheim.
Per i dag har nordmenn flest mer kjennskap til de tre gamle universitetene, UiO, UiB og UiTø, enn til NTNU. Hovedårsaken er at de har hatt mye lengre tid på seg til å innarbeide sine navn. NTNU er som kjent ”bare” 11 år gammel og har et navn som det ikke umiddelbart er lett å huske.
Før kampanjen startet viste målinger at 35 prosent av alle nordmenn kjente til at det universitetet som ligger i Trondheim heter NTNU. En måned senere – etter at vi hadde kjørt våre annonser i flere store aviser og på nettsteder – var denne andelen steget til 39 prosent.
Informasjonen om de fem suksesshistoriene ble på forhånd kontrollert av våre respektive fagmiljøer. Det er imidlertid viktig å være klar over at avisannonser med begrenset plass til tekst nødvendigvis må inneholde forenklinger. I et slikt format blir det ikke rom for alle detaljer og forbehold, men jeg kan i alle fall forsikre om at disse tekstene ble knadd og massert et utall ganger – sammen med våre forskere – før vi kom fram til de utsagnene som til slutt ble satt på trykk.
De som ønsket mer detaljert informasjon om de ulike historiene kunne faktisk velge mellom tre ulike nivåer av fordypning. Når man går inn på www.ntnu.no/skapende og klikker på en av filmene så får man historien sterkt forenklet. Ultralydhistorien er f.eks fortalt med kun fem, enkle setninger. Klikker du deretter på ”Les” så blir du ledsaget gjennom fem plakater med tekst og bilder som gir deg historien med litt flere nyanser.
På siste plakat får du så sjansen til å ”klikk her for å lese mer om temaet”. Følger du oppfordringen så kommer du til en nettside hvor du finner en lang artikkel om ultralydforskningen i Trondheim, og med mange lenker til bl.a. forskernes egne hjemmesider.
Den bærende ideen med historiefortellingen på alle disse tre nivåene er å følge dagens suksess tilbake til utgangspunktet – nemlig NTNU.
Evalueringen av kampanjen viser at vi har lykkes ganske godt. Vi har også fått mange positive tilbakemeldinger fra ansatte og studenter.
Planen er derfor å presentere flere suksesshistorier fra NTNU neste år, i samme formspråk. Det vil da være viktig å bringe fram historier fra de delene av universitetet som ikke ble representert i første runde.
Jeg vil derfor oppfordre alle om å tipse
Informasjonsavdelingen om suksesser som kan egne seg til slik bruk. Samtidig vil jeg invitere både Tor G.Syversen og andre interesserte til å besøke www.ntnu.no/skapende, for å se nærmere hvordan kampanjen er bygget opp.
Vennlig hilsen
Christian Fossen,
Informasjonssjef |