MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Christian Fossen: Historiefortelling både for den som leser lite og den som leser mye (19.9.07, 15:30)

Først - takk til Tor G. Syversen for en kritisk, konstruktiv og kreativ vurdering av NTNUs profileringskampanje. Vi i Informasjonsavdelingen setter pris på saklige tilbakemeldinger.

Annonsene som du kommenterer er en del av en profileringskampanje for NTNU som startet i mai i år. Kampanjen ble kort presentert i brosjyren NTNU 07/08 og såvidt jeg kan forstå baserer du din kritikk på det du har lest her.

Kampanjen forteller fem suksesshistorier; Om ultralydforskning, vår satsing på fornybar energi, sivilingeniørutdanningen, jazz-miljøet og søketeknologi. Dette er områder hvor NTNUs har satt solide ”fingeravtrykk” i det norske samfunnet og hverdagslivet, men uten at den jevne nordmann nødvendigvis vet at æren kan tilskrives vårt universitet.

Målet med å fortelle disse historiene i en reklamekampanje har vært å styrke den generelle kjennskapen til NTNU i den norske befolkningen. Skal vi nå fram til fremtidige studenter og andre målgrupper er det helt nødvendig at de vi ønsker å treffe i alle fall kjenner til at det ligger et universitet i Trondheim.

Per i dag har nordmenn flest mer kjennskap til de tre gamle universitetene, UiO, UiB og UiTø, enn til NTNU. Hovedårsaken er at de har hatt mye lengre tid på seg til å innarbeide sine navn. NTNU er som kjent ”bare” 11 år gammel og har et navn som det ikke umiddelbart er lett å huske.

Før kampanjen startet viste målinger at 35 prosent av alle nordmenn kjente til at det universitetet som ligger i Trondheim heter NTNU. En måned senere – etter at vi hadde kjørt våre annonser i flere store aviser og på nettsteder – var denne andelen steget til 39 prosent.

Informasjonen om de fem suksesshistoriene ble på forhånd kontrollert av våre respektive fagmiljøer. Det er imidlertid viktig å være klar over at avisannonser med begrenset plass til tekst nødvendigvis må inneholde forenklinger. I et slikt format blir det ikke rom for alle detaljer og forbehold, men jeg kan i alle fall forsikre om at disse tekstene ble knadd og massert et utall ganger – sammen med våre forskere – før vi kom fram til de utsagnene som til slutt ble satt på trykk.

De som ønsket mer detaljert informasjon om de ulike historiene kunne faktisk velge mellom tre ulike nivåer av fordypning. Når man går inn på www.ntnu.no/skapende og klikker på en av filmene så får man historien sterkt forenklet. Ultralydhistorien er f.eks fortalt med kun fem, enkle setninger. Klikker du deretter på ”Les” så blir du ledsaget gjennom fem plakater med tekst og bilder som gir deg historien med litt flere nyanser.

På siste plakat får du så sjansen til å ”klikk her for å lese mer om temaet”. Følger du oppfordringen så kommer du til en nettside hvor du finner en lang artikkel om ultralydforskningen i Trondheim, og med mange lenker til bl.a. forskernes egne hjemmesider.

Den bærende ideen med historiefortellingen på alle disse tre nivåene er å følge dagens suksess tilbake til utgangspunktet – nemlig NTNU.

Evalueringen av kampanjen viser at vi har lykkes ganske godt. Vi har også fått mange positive tilbakemeldinger fra ansatte og studenter.

Planen er derfor å presentere flere suksesshistorier fra NTNU neste år, i samme formspråk. Det vil da være viktig å bringe fram historier fra de delene av universitetet som ikke ble representert i første runde.

Jeg vil derfor oppfordre alle om å tipse Informasjonsavdelingen om suksesser som kan egne seg til slik bruk. Samtidig vil jeg invitere både Tor G.Syversen og andre interesserte til å besøke www.ntnu.no/skapende, for å se nærmere hvordan kampanjen er bygget opp.

Vennlig hilsen
Christian Fossen,
Informasjonssjef

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv