MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Tore Prestvik: Ledende universitet? (8.10.07, 23:03)

Det er mye snakk om hvordan NTNU ligger an på de forskjellige rankinger av universiteter. Hvordan kan man vente å komme med på slike rankinglister når satsingen på forskning innenfor universitetssystemet mangler fullstendig?

Nå har jeg arbeidet ved NTH/NTNU i snart 40 år, og det har vært et gradvis minkende fokus på forskning i det daglige arbeidet. Vi kan ikke bare legge skylden på Djupedals hvileskjær, det bare bekrefter (og forsterker) en langtidstrend.

Jeg vil hevde at rundt 1970 var det mye bedre muligheter for de vitenskapelig ansatte ved NTH (og de andre universitetene) til å drive forskning innenfor det vanlige driftsbudsjettet enn det er i dag. Vi hadde et vesentlig romsligere budsjett samt øremerkede midler til nye stillinger og vitenskapelig utstyr hvert eneste år.

Nå har vi rammebevilgninger basert på produksjon, og det er veldig mye snakk om undervisning og undervisningskvalitet. Dette er vel og bra så lenge man kan nyte godt av den kompetansen som ble oppbygd mens det var "gode tider", men alle rankinglister som man gjerne vil stige i gradene på, er basert på den forskningen som har vært gjort ved institusjonen i de siste årene (antall Nobelprisvinnere etc.), undervisningen har ingen betydning.

De internasjonale miljøene har skjønt at kvalitet vurderes ut fra forskningsresultater, og at undervisning og kvaliteten av denne er en naturlig spin-off effekt av hvor gode forskere man har. Resultatet blir at vi i Norge - relativt sett - gradvis vil utdanne dårligere fagfolk etter hvert som universitetene blir ansett som utdanningsinstitusjoner heller enn forskningsinstitusjoner. Og vi kan glemme drømmen om avansement på rankinglistene.

Tore Prestvik

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv