LESERBREV Tore Prestvik: Ledende universitet?
(8.10.07, 23:03)
Det er mye snakk om hvordan NTNU ligger an på de forskjellige rankinger av universiteter. Hvordan kan man vente å komme med på slike rankinglister når satsingen på forskning innenfor universitetssystemet mangler fullstendig?
Nå har jeg arbeidet ved NTH/NTNU i snart 40 år, og det har vært et gradvis minkende fokus på forskning i det daglige arbeidet. Vi kan ikke bare legge skylden på Djupedals hvileskjær, det bare bekrefter (og forsterker) en langtidstrend.
Jeg vil hevde at rundt 1970 var det mye bedre muligheter for de vitenskapelig ansatte ved NTH (og de andre universitetene) til å drive forskning innenfor det vanlige driftsbudsjettet enn det er i dag. Vi hadde et vesentlig romsligere budsjett samt øremerkede midler til nye stillinger og vitenskapelig utstyr hvert eneste år.
Nå har vi rammebevilgninger basert på produksjon, og det er veldig mye snakk om undervisning og
undervisningskvalitet. Dette er vel og bra så lenge man kan nyte godt av den kompetansen som ble oppbygd mens det var "gode tider", men alle rankinglister som man gjerne vil stige i gradene på, er basert på den forskningen som har vært gjort ved institusjonen i de siste årene (antall
Nobelprisvinnere etc.), undervisningen har ingen betydning.
De internasjonale miljøene har skjønt at kvalitet vurderes ut fra forskningsresultater, og at undervisning og kvaliteten av denne er en naturlig spin-off effekt av hvor gode forskere man har. Resultatet blir at
vi i Norge - relativt sett - gradvis vil utdanne dårligere fagfolk etter hvert som universitetene blir ansett som utdanningsinstitusjoner heller enn forskningsinstitusjoner. Og vi kan glemme drømmen om avansement på rankinglistene.
Tore Prestvik |