MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Bjørn Haugstad: Satser Regjeringen på forskning? (11.10.07, 22:51)

Jeg er beæret over at Kunnskapsminister Øystein Djupedal finner tid i en travel hverdag til å gi et så grundig svar på mitt innlegg om statsbudsjettet. Verden kan tydeligvis oppfattes ulikt, men jeg er overrasket over at følgende fakta ikke synes å ha innvirkning på Djupedals virkelighetsoppfatning:

  • Djupedal viser til at regjeringen Stoltenberg II i sine tre budsjetter har økt bevilgningene til forskning med 1.6 mrd 2000-kroner. Han ”glemmer” imidlertid å minne om at han overtok et budsjettforslag fra sin forgjenger hvor det var ryddet plass til betydelig høyere satsing. Hans debut i 2005 var å fjerne 25 mrd i forslaget til økt fondskapital, slik at økningen ble 14 mrd. i stedet for 39 mrd. kroner, og han reduserte forslaget i de ordinære bevilgningene fra en økning på 1.3 mrd. kroner til 1.2 mrd kroner.

  • Verdien av budsjettforslaget for 2006 etter at Djupedal hadde foretatt sine kutt er noe over 1.5 mrd 2000-kroner. (Sammensatt av 1.2 mrd 2006-kroner + 519 mill. 2007-kroner i økt fondsavkastning.) Så langt ser det derfor ut som om hele realøkningen i forskningsbevilgningene under Stoltenberg II, bortsett fra 100 mill. kroner, stammer fra forslag som var sendt Stortinget før Djupedal overhodet hadde satt sine ben i Kunnskapsdepartementet. Hadde Djupedal unnlatt å gjøre noe med sin forgjengers budsjettforlag, ville bevilgningene til forskning ha økt med om lag 2.5 mrd 2000-kroner, og vi ville vært noenlunde i rute til å nå forskningsmeldingens mål om én prosent av BNP i offentlige bevilgninger til forskning innen 2010.

  • Han unnlater videre å opplyse om at reduksjonen i forslaget til forskningsbevilgninger skjedde samtidig som det reviderte budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg II hadde samlet utgiftsøkning på 8.3 mrd kroner i forhold til forslaget fra Bondevik II. Betydelig økning i de samlede bevilgningene over statsbudsjettet ble således kombinert med reduksjon i bevilgningene til forskning. Jeg kan ikke huske annet enn at den rødgrønne regjeringen behørig feiret økningen på 8.3 mrd. Da er det rimelig at de også tar ansvaret for kuttet til forskning.

    Djupedal vet dessuten utmerket godt at den rødgrønne regjeringen har hatt et økonomisk handlingsrom hinsides det tidligere regjeringer har hatt, simpelthen fordi utviklingen i den norske økonomien og statsfinansene er meget sterk.

    Han har derfor hatt alle muligheter til å holde løftene i Stortingets opptrappingsplan for bevilgninger til forskning. En opptrappingsplan SV mente var for lite ambisiøs før de selv fikk ansvaret i regjering.

    En ting er imidlertid sikkert; krangel om historien gir hverken forskere mer midler til forskning eller forskningspolitikken større troverdighet. Da forskningsmeldingen ble behandlet i Stortinget var det flere som pekte på at meldingens ambisjoner hadde utløst ny glød og entusiasme i forskningsnorge, men at fallhøyden ved å ikke følge opp løftene med bevilgninger var tilsvarende stor.

    Jeg håper ikke det er for sent å snu en tiltagende resignasjon til nytt håp, men da tror jeg det er helt nødvendig at regjeringspartiene og opposisjonen i Stortinget finner sammen og sørger for et tydelig løft i forhold til regjeringens forslag. Regjeringens privilegium er å foreslå hva den vil for Stortinget, mens Stortingets privilegium er å vise at det fortsatt står samlet bak ambisjonene i forskningsmeldingen.

    Det er således ikke for sent, dersom regjeringspartiene på Stortinget vil.

    Bjørn Haugstad

  •  
     
        
     SEND INN LESERBREV TIL
     REDAKSJONEN >>>
     
     FLERE LESERBREV:
    Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
     
    Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
     
    Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
     
    Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
     
    Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
     
    Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
     
    Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
     
    Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
      Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
     
    Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
      Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
     
    Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
     
    Arkiv