LESERBREV Nicolas Elvemo: Kunnskap og engasjement
(16.10.07, 11:58)
Studentrådet IVT kommer i Universitetsavisa 15.10 med en oppfordring om å la midtsemesterprøvene telle mindre, for at dette ikke skal gå ut over studentlivet i Trondheim.
Dette er selvsagt en mulig løsning, men jeg tror mange mistroiske ansatte vil lese oppfordringen som et ønske om å "få fri fra skolen" for å kunne more seg mer (selv om Ugland og Christophersen verken skriver eller mener dette).
Man lærer utrolig mye av frivillig arbeid. Etter fire år i Trondheim har jeg - for å nevne noe - lært å kjenne mennesker som er svært ulike meg selv, jeg har lært meg god og dårlig saksgang og konsekvenser av den slags, jeg har lært hvor viktig det er å få med seg alle i en organisasjon ved endringer, jeg har lært meg hvordan man håndterer personalkonflikter og folk som ikke gjør jobben sin, jeg har lært å bygge og ivareta organisasjonskultur, jeg har lært å argumentere i forsamlinger og mest verdifullt av alt har jeg lært hvordan det er for andre å jobbe sammen med meg.
Og da nevner jeg ikke noe av den mer spesifikke kunnskapen jeg har tilegnet meg om f.eks. mørkeromrsarbeid, telefonsalg og utsending av pressemeldinger, som det ikke er like sikkert at jeg får bruk for på en senere arbeidsplass.
Frivillig arbeid er verdt mye mer enn den enorme reklameverdien det har i rekrutteringsøyemed. Frivillig arbeid er utrolig lærerikt, og selv skulle jeg ønske NTNU satte opp fag om organisasjonslære eller -drift for studenter med tunge og mindre tunge verv.
På den måten får studenten teori bak den praktiske kunnskapen man tilegner seg - som økonomiansvarlig for et millionbudsjett, leder for et større IT-prosjekt eller personalansvarlig for flere titalls personer - og læringsutbyttet av arbeidet blir langt større.
NTNU får både produsert flere studiepoeng, og man løfter kvaliteten på arbeidet som gjøres ute i organisasjonene slik at studiebyen blir enda bedre. Faget Studenter i Ledelse forsøkte å gjøre noe slikt, men ble lagt ned selv om NTNUs studenter ønsker å få liv i faget igjen.
Jeg tror studenter som ber om mindre studiebelastning for å få arbeide frivillig gjør alle studenter en bjørnetjeneste, fordi det er uunngåelig at engasjerte studenter dermed oppfattes som kunnskapsløse og unnasluntrere.
NTNU burde legge til rette for og oppfordre til at alle studenter engasjerer seg, fordi de slik lærer ting de aldri kan lese deg til, og fordi dette produserer kandidater som besitter langt mer kunnskap om hvordan de arbeider sammen med andre mennesker.
NTNU bør også ha en aktiv holdning til studentorganisasjonenes drift fremfor en passiv, for eksempel ved å lage fagtilbud (à la Studenter i Ledelse) som får organisasjonene til å legge opp verv som enten heltidsverv med permisjon fra studiet, eller deltidsverv som faktisk lar seg kombinere med en jevn studieprogresjon.
En mer utstrakt symbiose mellom kunnskapen på NTNU og arbeidet i organisasjonene er den riktige veien å gå om vi ikke bare skal beholde Trondheim som Norges beste studentby slik Studentrådet IVT ønsker, men gjøre den enda bedre.
Nicolas Elvemo,
engasjert student |