MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Spyr ut avhandlinger på løpende bånd (22.10.07, 07:38)

Nei, det er ikke et fagmiljø vi snakker om, men NTNU-trykk på Dragvoll. Med et nyinstallert digitalt trykkeri til vel 3 millioner, produseres det her tykke doktoravhandlinger like raskt som møtereferater på en vanlig kopimaskin.

SUPERMASKINA: Karin Wold med eksempler på trykkeriets viktigste produkter: Doktoravhandling (t.v.) og en masteroppgave. Trykkerne på Dragvoll synes det er trist at doktoravhandlingene (t.v.) har så grått og kjedelig omslag. – Doktorgrader er jo en profileringsartikkel - en reklameplakat ut mot det internasjonale forskningsmiljøet - hvorfor ikke bruke litt farger som på mastergradene, spør Lambine.Maskinen i bakgrunnen er det digitale trykkeriet fra Kodak.
”Print on demand” er det nye slagordet i trykkeribransjen. Det betyr blant annet at prisen på det ferdige produktet ikke lenger er koblet til opplagstall. Prisen per eksemplar blir den samme enten du bestiller fem eller fem tusen eksemplarer av en bok.

Digital supermaskin
Flaggskipet til NTNU-trykkeriet på Dragvoll er en Kodak NexPress 2100 Plus. Vi fikk en prøve på maskinens ferdigheter ved at driftsleder Leif Lambine hentet fram Thomas Brandt sin doktoravhandling om Vespa-scooteren fra en CD, trykket på noen knapper, og i løpet av noen minutter lå to ferdige kopier av Brandts avhandling (B5-format, 257 sider) i maskinens utskuff.

OVER 40 ÅR I TJENESTEN: Trykkerisjefen Leif Lambine begynte ved Lærerhøgskolen på Rosenborg i 1964, og da var arbeidsredskapene spritduplikator og stensilmaskin. Veggmaleriet på veggen bak viser staben med sjefen Leif i midten. Trykkeriet har i dag 12 ansatte.
En annen maskin ga den en rask liminnbinding, og produktet var leveringsklart. Et raskt blikk og vi kan konstatere at kvaliteten er helt på topp.

Stykkprisen på en doktorgrad på 200 sider (10 i farge), opplag 50, vil være ca 100 kroner.

Konkurransedyktig pris
Lambine er snar til å påpeke at prisen er konkurransedyktig. NTNU har som kjent en rammeavtale med Tapir Uttrykk og Skipnes trykkeri.

- NTNU taper mye i året på bruk av eksterne trykkerier, mener Lambine. Han synes i likhet med flere av sine kunder at NTNU-trykk sine tjenester burde vært subsidiert, i alle fall lønnsdelen av kostnadene burde vært dekket fra sentralt hold.

TROFAST KUNDE: Professsor emeritus Anders Martin Kvam fra Engelsk institutt går i sitt 90. år og er fortsatt en av de trofaste kundene ved NTNU-trykk.
- Slik det er nå, er vi av driftsledelsen pålagt å gi et overskudd på en million kroner dette året. I fjor klarte vi 600.000, og jeg er ikke sikker på om vi klarer årets mål, sier han. Han synes også det er lite inspirerende at et eventuelt overskudd bare forsvinner inn i driftspotten, og at trykkeriet ikke får bruke det til oppgradering av utstyret.

Dyktige grafikere
Lambine vil også gjerne reklamere for de andre tjenestene NTNU-trykk kan tilby:

- En av våre mediegrafikere, Vigdis, ble nummer tre i norgesmesterskapet for unge og nyutdannede grafikere nylig. Husk at vi også tilbyr de tjenestene som går forut for selve trykkingen, sier han.

MYE SKRYT i loggboka på ekspedisjonsdisken.
- Vi har tre grafikere med svennebrev og to mediegrafikerlærlinger.

Samtidig stiller han spørsmålet: Hvorfor får vi aldri slike forespørsler fra Infoavdelingen? Jeg vet dere har knapphet på denne ressursen til tider. Og vi ønsker oss mer kreativt arbeid.

Tekst og foto Arne Asphjell

NTNU-trykks nettsider. Her kan du bl.a. bestille visittkort