Skaper mersmak for biologi
(25.10.07, 09:38) De tunge realfagene holder på å konkurrere ut interessen for biologi i skolen - det skal Biologiløypa bøte på. Drøyt seks hundre ungdomsskoleelever fra Sør- og Nord-Trøndelag besøker Institutt for biologi og Skolelaboratoret for å ta Biologiløypa.
Løypa er lagt opp etter samme mønster som Fysikkløypa for sjette klassetrinn.
Biologiløypa er skreddersydd for niendeklassinger, og skal i første rekke stimulere interessen for naturfag på skolen. Forhåpentlig vekkes en nysgjerrighet, som i neste omgang kan anspore fordypning i biologi.
|
LAB eksperimenter som vanskelig kan gjennomføres på vanlig skole |
Eksperimenter
Det håper i hvert fall overingeniør Vera Sandlund, som er koordinator og primus motor for tiltaket. Hun har alliert seg med stipendiater ved instituttet, som er vertskap for ungdommene. Skoleklassene blir delt opp i passe store grupper og følges av hver sin stipendiat gjennom de forskjellige stasjonene.
Elevene får eksperimentere og studere temaer, på en måte som er vanskelig å gjennomføre i et vanlig klasserom. For eksempel kan de forsøke å ta sin egen DNA-prøve, og lage et fantasifullt smykke av resultatet.
- De tar celler fra munnhulen, tilsetter væske som løser opp og et stoff som bryter ned proteinene. Da blir det bare DNA igjen i reagensglasset, hvis eksperimentet er vellykket, forklarer Ellen Duister ved Skolelaboratoriet.
|
VERA Sandlund tror Biologiløypa vil bli et fast innslag ved Institutt for biologi. |
Jomfrurom og skrekk-kabinett
Det var elever fra Sunnland skole i Trondheim som undret og lekte seg gjennom løypa da Universitetsavisa var på besøk. DNA-prøven falt tydelig i smak, eksperimenter med fotosyntese i rommet for plantefysiologi vakte også engasjement. Andre grupper studerte mygg i elektronmikroskop, lærte om planter og dyr som formerte seg uten sex i ”Jomfrurommet”, eller prøvde å forstå evolusjonsutvikling i naborommet.
Alt gikk fredelig for seg til vi kom til ”skrekkabinettet”. Vi hørte skrik og skrål på lang avstand – hva i all verden foregår?
I rommet står glassbur med levende krypdyr inni. På et bord midt i rommet står ugjennomsiktige kasser med ukjent innhold. Poenget er at elevene skal stikke inn handa og kjenne på det som er inni. Ikke spesielt behagelig, etter skrålet å dømme.
|
SKREKKBLANDET fryd å utfordre det ukjente. |
Naturlig frykt
- De syns det er ekkelt til å begynne med, etterpå blir det bare morsomt. Opplevelsen er en fin inngang til å snakke om frykt – hvorfor det er skremmende å sette ned hånda i noe vi ikke vet hva er, forteller Vera Sandlund, som er arkitekten bak skrekkrommet. Hun opplyser at eksperimentet følges av en student som holder på å ta hovedfag i fryktreaksjoner.
Biologiløypa startet mandag og pågår ut neste uke. Sandlund forteller at interessen er upåklagelig, og mener at tilbudet har kommet for å bli.
Av Synnøve Ressem |