MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Dataspill på lek og alvor (22.10.07, 08:03)

Spillutvikling kan bli karriere for flere enn bare ”programmeringsnerder”.

Fredag kveld ble Norges største spillutviklingskonkurranse, Norwegian Game Awards (NGA) sparket i gang på Tiger Tiger som en del av teknologifestivalen Technoport.

PROSJEKTLEDER INGEBORG KRAMPRUD med pr-sjef Petter Moe Omland fra Start NTNU og Storm Troopers fra Star Wars.
Storindustri
Konkurransen har som mål å skape en arena for en ny generasjon av spillutviklere og inspirere studenter til å ta del i en av de raskest voksende industrier i verden.

Ingeborg Kramprud er prosjektleder for konkurransen som studentorganisasjonen Start NTNU står bak:

- Vi vet det er mange i Trondheim som ønsker å lage eller utvikle spill, men de vet ikke hvordan de skal gå fram. For folk som ikke er profesjonelle finnes det heller ingen arena for å vise fram hva de lager. Vi vil skape en slik arena og gi flere mulighet til å presentere det de holder på med, forteller hun entusiastisk.

Tverrfaglig utvikling
Konkurransen er skapt av studenter, og for studenter. Et av målene med konkurransen er også å engasjere til mer tverrfaglighet i spillverden. Arrangementet denne kvelden håper hun vil skape interesse og engasjement hos mer enn bare folk som kan programmere:

- Musikk og grafikk er utrolig viktig for å skape gode spill, og har du noen gang spilt dataspill og funnet ut hva det er som trigger deg og gjør deg interessert i spillet, kan definitivt være med å utvikle spill, mener Kramprud.

Det fokuseres på fire aspekter denne kvelden og bedrifter som er gode på de ulike delene er representert. Terra Vision, Avalon, Deepfrost og NTNU er til stede for henholdsvis grafikk, konsept, musikk og koding.

Mens bedriftene håper å komme i kontakt med gode hoder, får studentene mulighet til å finne ut mer av hva som rører seg rundt spillindustrien, og knytte nye kontakter.

FØRSTEAMANUENSIS ALF INGE WANG(t.v.) ønsker spillstudenter velkommen til NTNU. Her med Aleksander Elvemo og Frode Haugsand, begge ivrige amatørspillutviklere.
Regional innovasjon
Fylkeskommunen åpnet arrangementet med en tydelig beskjed om at spillengasjerte studenter er noe som ønskes velkommen i regionen. De ønsker seg at det skapes et nasjonalt kraftsenter i regionen i forhold til utvikling av spill.

- Vi er interessert i å også få studenter med i det regionale næringslivet, noe spillmiljøet og denne konkurransen i høyeste grad er med på å få til. Dette handler om innovasjon og næring, sier Jannicke Husevåg, e-koordinator i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Hun mener forholdene ligger godt til rette for unge håpefulle, med muligheter til å søke midler både fra Midtnorsk filmsenter og Norsk Filmfond.

Fylkeskommunen har lenge pushet på for at NTNU skal opprette en spillutdanning, noe som nå er i ferd med å skje. I høst opprettes det tre doktorgradsstillinger på spillutvikling, og snart vil det også etableres en full spillutdanning slik at NTNU vil kunne tilby et helt studieløp innenfor spill.

SWEDISH GAME AWARDS' John Philip Johanson og Karl Palmskog gleder seg til å se resultatene av sine norske kollegers kick off.
Ser muligheter for NTNU
Alf Inge Wang, førsteamanuensis ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, og NTNUs representant på kick off-arrangementet, spiller på lag med fylkeskommunen:

- Akademisk utdanning er viktig fordi spillindustri kan bli en stor næring for Norge i framtiden.

Han er glad for at NGA nå er blitt en realitet, og mener studenter har mye å bidra med i spillutviklingssammenheng. NTNU har dessuten særlige fordeler i forhold til dette:

- Tverrfaglighet er viktig for å få til bra spill, og ved NTNU kan man utnytte fagkompetanse fra flere ulike felt. Det er politisk riktig og viktig for NTNU å satse på spillutdanning. Dette ser også ledelsen, mener Wang.

Svenske foregangsmenn
Det var en intern spillutviklingskonkurranse på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm som i 2002 var starten på Game Awards. I april var arrangørene bak Swedish Game Awards i Trondheim for å presentere konseptet for Start NTNU.

John Philip Johanson og Karl Palmskog fra den svenske varianten, hevder slike lokale konkurranser for studenter er viktige.

- Dette handler om å skape tilgjengelighet og muligheter for amatører, Det er et faktum at det står studenter bak flere av de store spillselskapene, forteller de.

Et eksempel på dette er Sveriges største spillforetak, Dice, som står bak en av Sveriges største eksportvarer, spillet Battlefields. Dice ble i 1992 startet av studenter.

Vil ha nordisk spillmønstring
- Studentklikker kan tenke fritt og tukle med sitt. De trenger få ressurser for å sette i gang, utover et par pcer og noen dyktige folk, og har lite å tape. Store selskaper må ha ferdige produkter de vet vil slå an før de tør å satse, forklarer de.

Nå håper de å spre konseptet videre slik at det etter hvert kan arrangeres et Nordic Game Awards.

- Denne konkurransen er første steg på veien til en karriere innenfor spillutvikling. At kvaliteten holder selv om det er studenter, beviser resultatet fra fjorårets vinnere, som nå er lansert internasjonalt, avslutter Johanson og Palmskog.

Dette er Norwegian Game Awards:

  • Konkurransen starter med kick off 19. oktober, og konseptinnleveringsfrist er 1. februar, med endelig frist 30. april 2008.
  • Lag kan melde seg på fortløpende, og har man ikke alle man trenger på laget, finnes det på nettsiden til NGA muligheter for å søke etter folk som har annen kompetanse, eller en kan lyse ut sin egen kompetanse.
  • Fram mot innleveringsfristen vil det arrangeres flere arrangementer. Det første er workshopen ”Hvordan vinne Norwegian Game Awards” med Jack Kristoffersen fra dataspillselskapet Artplant.
  • Vinneren kåres i begynnelsen av mai 2008. Hva premiene er, er fremdeles ukjent.
  • Minst 50 prosent av laget må være studenter. Dette inkluderer også de som er under universitetsnivå. Det er viktig at dette ikke er en konkurranse for profesjonelle.
  • Det er til nå seks lag påmeldte. Av dem er det kun ett som kun består av kodere.

    Tekst og foto: Elin Grotnes

  •