MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Superkondensator fra NTNU i den nye Thinken? (8.11.07, 13:37)

Nå er det like før den nye versjonen av den norske elbilen Think settes i produksjon. Eksperthjelp fra NTNU kan bidra til å gjøre den miljøvennlige bilen enda bedre.

Tirsdag denne uka var en delegasjon fra NTNU på besøk på Think-fabrikken i Aurskog. Professor i elkraftteknikk, Tore Undeland, har gjennom flere år holdt kontakt med dette miljøet, og nå ligger det an til et nærmere samarbeid.

NTNU-HJELP til Think, representert ved Tom Nestli (t.v.), professor II med spesialitet motorstyring, professor Tore Undeland, Chaudamani Lamishane, masterstudent fra Nepal og Guiseppe Guidi, italiensk PhD-student ved NTNU. Foto Eirik Elvestad, en annen av Undelands masterstudenter.
Ny batteriteknologi
Batteriet i den nye Thinken er det sveitsiske Zebrabatteriet. Det har større kapasitet og gir bilen dobbelt så lang kjørelengde, opp mot 18 mil. Minuset er at dette batteriet har mer begrenset strømdynamikk, det vil for eksempel si at det lar seg ikke så lett tappe for mye strøm under aksellerasjon.

Her kan NTNU komme til hjelp. Tore Undeland har gjennom en del år samarbeidet med kollega ved universitetet i Lausanne på det som kalles superkondensatorer. En kondensator lagrer også strøm, og en superkondensator er mange kondensatorer med stor kapasitet koblet i serie.

- Vi er en liten familie med forskere som har jobbet med superkondensatorer en fem års tid, opplyser Undeland.

Energibuffer
En superkondensatorpakke på ca 30 liter kan være aktuell for bruk i Think, og den vil da virke som en energibuffer. Det betyr at den kan gi motoren den strømmen den trenger ved raske hastighetsendringer, eller ta vare på den energien som blir ”til overs” når bilen bremser.

Virkningen er at batteriet belastes mindre og levetiden for batteriet forlenges.

En superkondensator vil også være til god nytte i en hydrogenbil med brenselcelle.

Internasjonalt team
Undeland har en doktorstudent fra Italia og en masterstudent fra Nepal som forsker på superkondensatorer, og begge var med på besøket hos Think.

Vert hos Think var Helge Kolstad, som tok doktorgrad på motordrifter ved Undelands institutt for ti år siden.

Dette kan bli et spennende prosjekt, og kanskje et av NTNUs bidrag til å gi verden mer klimavennlig transport.

Av Arne Asphjell

Se den nye Think på fabrikkens nettsider