Superkondensator fra NTNU i den nye Thinken?
(8.11.07, 13:37) Nå er det like før den nye versjonen av den norske elbilen Think settes i produksjon. Eksperthjelp fra NTNU kan bidra til å gjøre den miljøvennlige bilen enda bedre. Tirsdag denne uka var en delegasjon fra NTNU på besøk på Think-fabrikken i Aurskog. Professor i elkraftteknikk, Tore Undeland, har gjennom flere år holdt kontakt med dette miljøet, og nå ligger det an til et nærmere samarbeid.
|
NTNU-HJELP til Think, representert ved Tom Nestli (t.v.), professor II med spesialitet motorstyring, professor Tore Undeland, Chaudamani Lamishane, masterstudent fra Nepal og Guiseppe Guidi, italiensk PhD-student ved NTNU. Foto Eirik Elvestad, en annen av Undelands masterstudenter. |
Ny batteriteknologi
Batteriet i den nye Thinken er det sveitsiske Zebrabatteriet. Det har større kapasitet og gir bilen dobbelt så lang kjørelengde, opp mot 18 mil. Minuset er at dette batteriet har mer begrenset strømdynamikk, det vil for eksempel si at det lar seg ikke så lett tappe for mye strøm under aksellerasjon.
Her kan NTNU komme til hjelp. Tore Undeland har gjennom en del år samarbeidet med kollega ved universitetet i Lausanne på det som kalles superkondensatorer. En kondensator lagrer også strøm, og en superkondensator er mange kondensatorer med stor kapasitet koblet i serie.
- Vi er en liten familie med forskere som har jobbet med superkondensatorer en fem års tid, opplyser Undeland.
Energibuffer
En superkondensatorpakke på ca 30 liter kan være aktuell for bruk i Think, og den vil da virke som en energibuffer. Det betyr at den kan gi motoren den strømmen den trenger ved raske hastighetsendringer, eller ta vare på den energien som blir ”til overs” når bilen bremser.
Virkningen er at batteriet belastes mindre og levetiden for batteriet forlenges.
En superkondensator vil også være til god nytte i en hydrogenbil med brenselcelle.
Internasjonalt team
Undeland har en doktorstudent fra Italia og en masterstudent fra Nepal som forsker på superkondensatorer, og begge var med på besøket hos Think.
Vert hos Think var Helge Kolstad, som tok doktorgrad på motordrifter ved Undelands institutt for ti år siden.
Dette kan bli et spennende prosjekt, og kanskje et av NTNUs bidrag til å gi verden mer klimavennlig transport.
Av Arne Asphjell Se den nye Think på fabrikkens nettsider
|