MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Ambisiøse mål for publisering (12.11.07, 05:37)

Institutt for industriell økonomi har som mål at vitenskapelig ansatte skal doble sin publisering i de mest prestisjetunge fagtidsskriftene. Profesjonell hjelp fra ETH Zürich skal bidra til at målet nås.

INDØK ble best på populærvitenskapelig publisering av alle institutter i fjor. – Vi skal øke fra 100 populærvitenskapelige artikler i fjor til 150 i år, sier forskningsleder Marielle Christiansen. Til å stimulere publiseringen har instituttet satt av en egen premiepott i tillegg til de midlene som kommer fra sentralt hold.
I Norge deles fagtidsskrift i to klasser når publiseringspoeng skal beregnes. En artikkel i en publikasjon på nivå 1 teller med en faktor 1, mens publikasjon i tunge fagtidsskrift på nivå 2 gir 3 poeng per artikkel.

Fokuserer på rekruttene
Dette året ligger de vitenskapelige ansatte ved instituttet an til å sanke 1,25 publikasjonspoeng per hode, opp fra 0,65 i fjor. Men likevel er ikke forskningsleder Marielle Christiansen fornøyd.

- Vi skal opp på en dobbelt så høy publiseringsrate, proklamerer Christiansen. – Og vi vil fokusere på rekruttene, legger hun til.

Derfor inviterte instituttet sist fredag til et publiseringskurs for stipendiater og ansatte. Til å tenne publiseringsgløden har instituttet hyret inn en tidligere doktogradsstudent, Georg von Krogh, som nå er professor i ”Strategic Management and Innnovation” ved ETH i Zürich.

SENIOR EDITOR: Som ”senior editor” i fagtidsskriftet ”Organization Studies” kunne von Krogh gi kursdeltagerne en førstehånds innføring i den omfattende og tidkrevende prosessen med å få en faglig artikkel antatt.
Trangt nåløye
Von Krogh har lang erfaring i publisering selv, og er ”senior editor” i det faglige tidsskriftet Organization Studies. Med en solid bakgrunn innen feltet kunne von Krogh krydre sitt publiseringsseminar med mange anekdoter og gode råd. Von Krogh er en engasjert og morsom foredragsholder, og inspirerte nok mange med sin presentasjon.

Men på ett punkt kunne hans foredrag virke avskrekkende: Det krever mye å få en artikkel antatt i de mest prestisjetunge tidsskriftene, og prosenten av artikler som blir refusert ligger svært høyt – opp mot 80 – 90 prosent.

- Det er ikke til å unngå at man kan bli mismodig av avslag, men se det positive: Du lærer mye av tilbakemeldingene du får, sier von Krogh.

I LØPET AV TO TIMER brukte von Krogh bare to plansjer med de viktigste stikkord.
Del opp i håndterbare biter
Et av hans hovedbudskap er at publiseringen må være en integrert del av et forskningsprosjekt. Prøv å se for deg hvordan artikkelen skal bli, og la det påvirke ditt prosjekt, anbefaler han.

- Del opp både forskningen og publiseringen i passende, håndterbare biter, er oppfordringen fra von Krogh. - La hver bit inneholde et spørsmål som krever avklaring. Han advarte sterkt mot å vente med publiseringen til et doktorgradsarbeid er avsluttet.

SPECIAL ISSUES: Gå på jakt etter spesialutgavene, er Georg von Kroghs oppfordring. – Kan du tilpasse din artikkel til en ”special issue”, får du best uttelling.
- Ikke samle opp til det store avsluttende ”paper” som skal redde verden, var hans innstendige oppfordring. – Ikke tenk på publisering som en avsluttende oppsummering, men som et trinn på veien.

Nettverksbygging
Fordelen med å publisere underveis og hyppig, er at du bygger deg nettverk av faglige kolleger som hjelper deg til å avansere innen ditt felt, og du kan bli invitert med på internasjonalt forskningssamarbeid.

Steg for steg
Samtidig innrømmet han at det kan fortone seg som et slit å gå fra forskning til publisering. For å gjøre oppgaven overkommelig, kan det være lurt å se på publiseringsoppgaven som en trapp:

CELEBRATE: Merk siste punkt - feiring anbefales. – Ikke glem å ha det moro i det akademiske liv, er oppfordringen fra von Krogh.
- Start med moderate ambisjoner på nederste trappetrinn, prøv deg mot en av de mindre krevende publikasjonene først, var hans råd, og avanser etter hvert som du lærer ”gemet”.

Tekst og foto Arne Asphjell

Georg von Kroghs hjemmeside
På ISI Web of Knowledge finner du de viktigste fagtidsskrift