LESERBREV Allan Krill: System for formidlingsevaluering
(12.11.07, 05:37)
Hvordan skal god formidling og undervisning belønnes? På nasjonalt plan vurderes det å innføre tellekanter for formidling, slik som nå gjøres for vitenskapelig publisering. Men det er vanskelig å ta hensyn til kvalitet.
Jeg har et forslag – et sentralevalueringsvesen, som jeg forkorter SeVe, bestående av en person. SeVe styrer med et elektronisk evalueringsskjema som brukes ved alle universiteters formidlings- og undervisningsaktiviteter. Studenter og formidlingsmottakere fyller ut skjemaet på nettet kort tid etter avholdt kurs. SeVe registrerer aktivitetene og sender evalueringsrapport til den enkelte formidler når evalueringsfristen er ute.
Den offentlige delen av SeVes registrering blir kurstittel, formidlers navn, og antall evalueringer. Det er bare den enkelte formidler som får rett til å se sin evalueringsrapport. Formidleren vil vanligvis nekte å la andre se sin rapport, fordi slik tilbakemelding er til eget bruk. Rapporten bør heller ikke ha noen direkte økonomisk betydning.
Jeg opplevde å få en slik rapport nå i høst. Jeg ga et 4-timers kurs i hukommelsesteknikk som en del av Kursuka 2007 ved Medisinsk Fakultet. Medisinstudentene tar diverse kurs under Kursuka og alle studenter er nødt til å evaluere minst ett kurs. Kursuka har et veldig effektivt evalueringssystem og jeg fikk rapporten tilsendt denne uken. Jeg er veldig stolt over min rapport og viser den derfor her. Å motta og kunne vise frem en slik evalueringsrapport ble bra belønning for innsatsen.
I dette tilfellet var det evaluering av undervisning, ikke formidling. Men formidlingsmottakere er også villig til å gi tilbakemelding. I år har jeg bedt om skriftlig tilbakemelding fra barneskoleklasser etter mine formidlingsaktiviteter. Det ble god respons. Evaluering av formidling kunne settes i system, med å opprette en enkel nettadresse til et tiltenkt SeVe.
Allan Krill |