MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Allan Krill: System for formidlingsevaluering (12.11.07, 05:37)

Hvordan skal god formidling og undervisning belønnes? På nasjonalt plan vurderes det å innføre tellekanter for formidling, slik som nå gjøres for vitenskapelig publisering. Men det er vanskelig å ta hensyn til kvalitet.

Jeg har et forslag – et sentralevalueringsvesen, som jeg forkorter SeVe, bestående av en person. SeVe styrer med et elektronisk evalueringsskjema som brukes ved alle universiteters formidlings- og undervisningsaktiviteter. Studenter og formidlingsmottakere fyller ut skjemaet på nettet kort tid etter avholdt kurs. SeVe registrerer aktivitetene og sender evalueringsrapport til den enkelte formidler når evalueringsfristen er ute.

Den offentlige delen av SeVes registrering blir kurstittel, formidlers navn, og antall evalueringer. Det er bare den enkelte formidler som får rett til å se sin evalueringsrapport. Formidleren vil vanligvis nekte å la andre se sin rapport, fordi slik tilbakemelding er til eget bruk. Rapporten bør heller ikke ha noen direkte økonomisk betydning.

Jeg opplevde å få en slik rapport nå i høst. Jeg ga et 4-timers kurs i hukommelsesteknikk som en del av Kursuka 2007 ved Medisinsk Fakultet. Medisinstudentene tar diverse kurs under Kursuka og alle studenter er nødt til å evaluere minst ett kurs. Kursuka har et veldig effektivt evalueringssystem og jeg fikk rapporten tilsendt denne uken. Jeg er veldig stolt over min rapport og viser den derfor her. Å motta og kunne vise frem en slik evalueringsrapport ble bra belønning for innsatsen.

I dette tilfellet var det evaluering av undervisning, ikke formidling. Men formidlingsmottakere er også villig til å gi tilbakemelding. I år har jeg bedt om skriftlig tilbakemelding fra barneskoleklasser etter mine formidlingsaktiviteter. Det ble god respons. Evaluering av formidling kunne settes i system, med å opprette en enkel nettadresse til et tiltenkt SeVe.

Allan Krill

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv