MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NYSKAPING:
Fra 0 til 10 millioner på tre år (16.11.07, 08:18)

Knoppskuddet 3D-radar er en av suksessene i de siste års firmaetableringer med bakgrunn fra NTNU. Jordradaren som produkt er etterspurt, og nå er selskapet oppkjøpt av en storebror som skal bistå i internasjonal markedsføring.

Mange gründere er svært skeptiske til å selge sin ”baby” - ideen de har avlet fram til et produkt som har fått aksept i markedet.

FORNUFTIG Å SØKE PARTNER: - Jeg synes det er viktig at vi ikke skal gjøre alt selv, mener Egil Eide. - Jeg tror mange nyetableringer har mislyktes nettopp fordi gründerne holdt kortene tett til brystet og insisterte på å gjøre alt selv.
Egil Eide er i så måte utypisk. Etter å ha balet med ideen og utviklet produktet siden årstusenskiftet, har nå endelig markedet tatt av og firmaet tjener penger. Da har gründeren gått med på å selge hele sulamitten til selskapet VMETRO for 20 millioner.

VMETRO produserer såkalte ”embedded computing systems”, som enkelt forklart kan sies å være datadelen i avanserte produkter. Firmaet ble etablert i 1986 av tidligere ansatte i Norsk Data.

Naturlig å søke partnerskap
- Var det ikke vanskelig å kvitte seg med det som har vært hjertebarnet gjennom flere år?

- Nei, vi var nå kommet til et punkt der det var både naturlig og nødvendig, opplyser Egil Eide. – Vi har fått et gjennombrudd i markedet, og vi så at i den akselererende fasen vi er på vei inn, trengte vi hjelp.

- Egentlig blir det feil å si at vi solgte oss ut, fortsetter han. - Vi må heller si det slik at vi trengte en alliansepartner. Når vi valgte å la VMETRO overta alle aksjene, var det hovedsaklig tre årsaker til det:

3D-KARENE som har utviklet en unik antenne (ligger inni den gule boksen) som gjør det mulig å se tre meter ned i grunnen: Pål-Aanund Sandnes, Egil Eide og Eirik Svendsen (Sigve Tjora var ikke til stede da bildet ble tatt).

  • VMETRO gir oss en meget god match på teknologisiden
  • De har et internasjonalt salgsapparat som er viktig for oss
  • Vi trengte en partner med finansiell styrke for den veksten vi nå står foran.

    Fortsatt brennende engasjement
    - Så det var greit å overlate makten og styringen til andre?

    - Vi er jo slett ikke ute av det, repliserer han. - Jeg er fortsatt daglig leder og mine partnere fra starten er fortsatt med. Avtalen er utformet etter en såkalt ”earn-out modell”, og det vil si at oppgjøret for aksjeneutbetales over en periode, og prisen vil avhenge om vi klarer å holde våre prognoser for økonomisk og teknisk utvikling. Vi har fortsatt sterkt engasjement og interesse i både teknologiutviklingen og firmaets økonomiske framgang.

    Eide forteller videre at den såkalte jordradaren nå begynner å få godt feste i markedet. Utviklingen var ferdig i 2004, men det var først i 2005 at radaren som kan se 2-3- meter ned i bakken ble tilgjengelig på markedet.

    GOD HJELP: - Vi har fått god hjelp fra Innovasjon Norge både i startfasen og i form av prosjektstøtte, opplyser Eide. Han er også meget takknemlig for det gode samarbeidet de har med Institutt for Elektronikk gjennom tilgang til laboratorium og veiledning av hovedfagsstudenter. Dette er en meget god modell for å få til nyskapning i praksis.
    - Vi har tatt flere konsulentoppdrag for å kunne demonstrere bruken av utstyret for potensielle kunder, og det har vist seg å være en fin markedsstrategi. Erfaringen fra slike oppdrag har også vært nyttig for videreutviklingen av radaren. Vi har solgt jordradaren i Skandinavia og Europa, og lukter nå på Kina.

    Finner vannrørene
    - Hva er det hovedsaklig radaren brukes til?

    - Kartlegging av infrastruktur er et viktig stikkord. Hvor ligger rør og ledninger i bakken? Kommuner er kunder på dette feltet, men også virksomhet innen vei og jernbane. Vi måler for eksempel bærelagene i veien eller en jernbanetrase. Flyplasser har vi også arbeidet med, og vi kan for eksempel avdekke eventuelle rustskader i armeringsnettet på et brudekke.

    - Har dere funnet noen skatter eller hatt oppdrag på det?

    - Nei, og det vil vi nok holde oss unna. Det er gjerne noe useriøst over skattejaktprosjekter.

    Fant bombe
    - Men noen spennende oppdagelser kan du vel berette om?

    FAKTA

    3d-Radar
    har i dag 7 ansatte og omsetningen for 2007 blir bortimot 10 millioner. De leier laboratorium ved NTNU, og flytter snart inn i nye lokaler i Klæbuveien ved Omkjøringsveien.

    - Jordradaren viste seg å være veldig nyttig i arbeidet som ble gjort i sommer med å kartlegge grunnen rundt Nidarosdomen. Vi har også påvist en gravhaug på Avaldsnes i Karmøy. En kunde i utlandet har funnet det som sannsynligvis er en bombe fra 2. verdenskrig under en jernbanetrasé, forteller Eide.

    Tekst og foto Arne Asphjell

    3d-Radars nettsider
    VMETROs nettsider
  •