NYSKAPING: Vireo staker ut ny kurs
(26.11.07, 07:49) Vireo startet med utvikling av et konserveringsmiddel for fisk. Nå er det bakteriehemmende tekstiler som står i fokus. Vireo er NTNU-knoppskuddet som utvikler et nytt konserveringsmiddel basert på mose, eller mer korrekt: sphagnum. Et tricks som har vært kjent fra vikingtiden kan kanskje bli et kommersielt produkt.
|
BIOTEKNOLOGIPRIS: Under Technoport i høst fikk de to Vireo-gründerne Fredrik Halmøy Wisløff (t.v.) og Thor-Egil Solhaug et stipend på 400.000 kroner i kategorien bioteknologi. Vireo fikk blant annet prisen fordi de har vist god forståelse for hvordan de kan posisjonere produktet sitt internasjonalt. Foto Carl-Erik Eriksson. |
Butter i mot
Når Universitetsavisa kontakter daglig leder Fredrik Halmøy Wisløff for å høre hvordan det går, er det en klang av mismot i stemmen til gründeren.
På direkte spørsmål om dagsformen, får vi til svar at man som ung etablerer ikke alltid er like opplagt.
- Oppstartsvirksomhet krever sitt, sukker han. – Ting tar alltid litt lengre tid enn man hadde forventet. Akkurat nå har det buttet i mot på flere områder samtidig, og vi driver i øyeblikket med litt brannslukking.
- Men vi står på, og har tenkt å få ut et salgbart produkt innen rimelig tid, vi håper at det skjer i løpet av 2008, legger han til.
- Og produktet er fortsatt konserveringsmiddel for fisk?
- Vi har endret fokus noe, og ser bl.a. på muligheten for å tilsette vårt patenterte middel atura til tekstiler, svarer Wisløff.
- Vi er midt i en produktutviklings- og patenteringsfase, så det vanskelig å si for mye, opplyser han.
FAKTA | VIREO AS
ble stiftet i 2006 og har i dag to ansatte med tilhold i Oslo. Arbeidet med å kommersialisere teknologien startet allerede i 2004 da et team med studenter vant andreplass i Venture Cup.
Etter det var Vireo et prosjekt på NTNUs Entreprenørskole.
Utviklingen av et fremtidig kommersielt produkt skjer i nært samarbeid med forskningsmiljøet ved Institutt for Bioteknologi på NTNU.
Vireo har vunnet en rekke priser for sin idé/forretningsplan, blant annet stipend fra SpareBank 1 Midt-Norge Startstøtte og Næringslivets Internasjonaliseringsstiftelse. Til sammen har de sanket vel halvannen million i prispenger. | Høy absorpsjonsevne
Litt får vi likevel vite.
- Vårt produkt er en naturlig måte å hemme bakterievekst på, og vårt fremtidige produkt kan for eksempel være aktuelt for sykehussektoren. Sengeklær for eksempel.
- Atura har også den egenskapen at det kan absorbere væske inntil 50 ganger sin egen vekt, og det er en egenskap vi har tenkt å utnytte. Det er spesielt bakterier som ikke liker seg under syrlige forhold vi kan ta knekken på, forteller han, og vi merker at han blir mer entusiastisk underveis i samtalen.
- De som vinner er de som orker å stå på og takle hindringene, avslutter han. - Uten motstand er det ikke like moro å lykkes til slutt!
Av Arne Asphjell Vireos nettsider Les mer om Vireo på NTNUs nettsider
|