LESERBREV Kristian Seip: THES–QS-rangeringen 2007 – hvor dårlige er vi egentlig?
(13.12.07, 18:05)
Nok en skuffende rangering for NTNU. ”UiB og UiT seiler forbi NTNU”, leser vi i Universitetsavisa 3. desember i år. Negative pressoppslag nok en gang – det gjør noe med vår selvfølelse og ikke minst: Vi kan frykte at det påvirker våre samarbeidspartnere, våre kandidater til vitenskapelige stillinger og den store massen av unge mennesker som skal søke høyere utdanning i årene som kommer.
Hvor dårlige er vi egentlig? Sannelig om jeg vet, men en liten titt bak tallene kan oppklare noe. THES–QS-rangeringen er basert på 6 indikatorer. Det gis en score fra 0 til 100 for hver indikator. Jeg har nedenfor listet scoren for de fire norske breddeuniversitetene samt alle nordiske universiteter som ligger foran oss på listen. Vekten som tillegges hver indikator, er også angitt.
Slik rankes de nordiske universitetene. Tabell.
Nå vet jeg lite om hvor pålitelige de ulike tallene er og i hvilken grad de måler sammenlignbare størrelser i ulike land. Kanskje kan vi gå ut fra at tallene er noenlunde sammenlignbare innenfor ett land. Det springer oss da i øynene at UiT har ”seilt forbi” NTNU utelukkende fordi UiT har svak tilgang på studenter (vitenskapelig ansatt/student). Vi ser at UiB er norgesmester i siteringer per vitenskapelig ansatt, men trøsten for NTNU får være at vi tar en knepen sølvplass. NTNU er norgesmester i klassen ”Recruiter Review” som handler om hvor attraktive kandidatene fra de ulike universiteter er i arbeidsmarkedet. Her er NTNU på topp innenfor Nordic Five Tech.
Vi bør være skuffet over NTNUs score på ”Peer Review”, som altså teller så mye som 40%. Her kan det være grunn til å gjennomføre en nærmere analyse. Det er også all grunn til å se nærmere på hvorfor vi ikke klarer å rekruttere bedre internasjonalt, selv om internasjonal rekruttering altså bare teller 5%.
Det kan se ut til at vi taper mye på at vi har lav lærertetthet per student. Her ligger vi på en klar bunnplass i Norge. Betyr dette at vi utdanner for mange studenter i forhold til de ressurser vi tildeles?
Kristian Seip |