Ønsker lærerutdanning i kinesisk
(18.12.07, 14:22) NTNU kan bli først i Skandinavia med lærerutdanning i kinesisk språk og kultur. Etterspørselen har allerede meldt seg fra ungdomsskole og videregående skole. Det er Institutt for moderne fremmedspråk som jobber for å få på plass det nye studietilbudet.
Oppstart til høsten?
– I første omgang tenker vi et årsstudium med ti studenter og en fulltidslærer. Det betyr at deltakerne må ha en viss bakgrunn i kinesisk på forhånd. Tilbudet kan videreutvikles til å omfatte kortere kurs for næringsliv og studenter, opplyser instituttleder Arne Halvorsen.
Instituttet har engasjert en sinolog, det vil si ekspert på kinesisk språk, kultur og historie, til å utrede saken. Et forslag til studieprogram skal være klart i løpet av februar. Videre framdrift er avhengig av finansiering.
- Vi skulle gjerne starte opp fra høsten, men det betinger at vi får tilført såkalt friske penger. Alternativet er å legge ned eksisterende tilbud, sier instituttlederen. Han fremhever at kina-studiet ikke skal være en konkurrent til tradisjonelle språkstudier, men et viktig supplement.
Unikt tilbud
Så langt Universitetsavisa kan bringe på det rene, eksisterer ikke tilsvarende utdanningstilbud i Skandinavia. Universitetet i Oslo har studieprogrammer i kinesisk på bachelor og masternivå. De siste årene har det vært stor rift om plassene.
Mens NTNU planlegger, går rektor Knut Wold på Byåsen videregående skole og er utålmodig etter å innlemme kinesisk i fagplanen. Han skulle gjerne ha begynt i går, men mangler lærer med godkjent fagutdanning.
- Vi kan jo ikke ta inn folk fra gata. Vi må ha en kvalitetssikring, og det håper vi NTNU skal bidra med, sier rektoren.
Han tenker seg at språktilbudet må begynne som valgfag på ungdomsskoletrinnet, og har alliert seg med rektoren ved Sverresborg ungdomsskole for å få til et opplegg. Begge er allerede involvert i skolesamarbeid med Kina.
Partnerskap i Shanghai
- Det begynte i 2005, med at vi ble invitert til en konferanse ved et av universitetene i Shanghai for å fortelle om etterutdanning av rektorer. Deltakerne kom fra hele verden, men vi var de eneste fra Europa. Besøket endte med at vi tegnet en samarbeidsavtale med en partnerskapsskole, forteller Wold.
I vår ble rektorene invitert til en ny konferanse, og reiste i følge med representanter fra Sør-Trøndelag fylkeskommune. Denne gangen var formålet å lære om hverandres skolesystemer.
- Fremdeles var vi de eneste deltakerne fra Norge. Vi begynte å fantasere om å gjøre Midt-Norge til en spydspiss for kunnskap om kinesisk språk og kulturforståelse. Både skoler, universitet og næringsliv har hatt nytte av det, avslutter rektoren ved Byåsen videregående skole.
Av Synnøve Ressem |