LESERBREV Viggo Pedersen: Informasjonskompetanse som læringsmål
(21.12.07, 18:00)
Faglærere og studenter er frustrert over at innholdet i undervisningen og kursingen ved NTNU i stadig større grad bestemmes fra administrativt hold uten ryggdekning på det operative nivå.
Mange studenter opplever at de pålegges å ta kurs og emner som de mener ikke er med på å gjøre dem bedre utrustet til å lykkes i sine studier, eller til å mestre jobbutfordringer de møter senere. I mitt virke som senioringeniør i industrien ser jeg hvor avgjørende det er for en sivilingeniør å ha gode kunnskaper i basis fagene fysikk og matematikk samt linjefagene.
Informasjonskompetanse er et emne universitetsbiblioteket mener bør gjøres obligatorisk.
I mitt virke som universitetsbibliotekar ved NTNU erfarte jeg at informasjonskompetanse er et emne som bør tilpasses de lokale behovene, dersom slike behov finnes. Læringsmålene bør settes opp lokalt for å sikre at de samsvarer med kursdeltagernes læringsbehov. Informasjonskildene er nemlig fagspesifikke, vurderingene av kildene gjøres med basis i fagspesifikke kriterier, det samme gjelder bruken.
Universitetsbiblioteket fokuserer etter min mening for mye på gjenfinning av trykt litteratur via Bibsys. Å opprettholde eller utvide det fysiske biblioteket med mange utlånsskranker og trykt litteratur er en annen agenda universitetsbiblioteket har. Dette preger tilbudene som universitetsbiblioteket gir.
Er informasjonskompetanse et så komplisert emne at alle studentene må kurses spesielt i det?
Et nettbasert selvstudieopplegg i informasjonskompetanse ville nok gjøre nytten for svært mange. Det finnes en rekke tilbud på markedet, slik som Big6 turbo tools. Fordelen med å satse på et slikt ”eksternt” kurs er at den enkelte institusjon slipper å lage og vedlikeholde sitt eget arbeids- og ressurskrevende online-kurs.
Den enkelte student bør uansett få avgjøre, helst i samråd med faglærer, om et selvstudium i informasjonskompetanse er tilstrekkelig.
Nettbaserte informasjonskilder er i ferd med å bli enerådende i nesten alle virksomheter. Jeg vil derfor anbefale studentene å venne seg til å tilfredsstille sitt informasjonsbehov på nettet.
For de svært mange handler informasjonskompetanse om systematisering av prosessen rundt det å tilfredsstille et informasjonsbehov. Hensikten er å skaffe og bruke, riktig informasjon effektivt. For de som vil vite mer om emnet anbefales å kikke nærmere på Big 6 skills.
Viggo Pedersen
Siv.ing Marinteknikk (Senioringeniør og prosjektleder) |