MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Petroleumsprofessoren som vil bruke mindre petroleum (9.1.08, 08:14)

- Klart vi er miljøbevisste, selv om folk utenfra tror noe annet, sier professor Jon Steinar Gudmundsson ved Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk. – En stor del av vårt arbeid dreier seg om miljø.

JON STEINAR GUDMUNDSSON er opprinnelig fra Island, men har bodd i Trondheim i 18 år og har vært norsk statsborger i 10. – Det er en lojalitetserklæring til Norge, og signaliserer at dette ikke bare er et stoppested for meg, forklarer Gudmundsson. Av private grunner bestemte han seg for å engasjere seg sterkere i samfunnslivet for noen år siden, og nå er han inne i sin andre periode som bystyrerepresentant for Høyre.
Gudmundsson sitter i Trondheim bystyre for Høyre, og er en av pådriverne i partiets miljøgruppe. I et halvt år har gruppen arbeidet med ideen om mer miljøvennlig drosjetransport, og sist uke gikk han og en partikollega ut med planene i Adresseavisen.

- Etter å ha vært i tenkefasen en stund, tar vi nå dette fra idé til politisk prosess, forklarer Gudmundsson. – For å få ballen til å rulle, ønsker vi å innføre incentiver for bruk av mer miljøvennlige biler i drosjenæringen.

- Hva slags type biler er det snakk om?

- Ja, det blir en av våre oppgaver – å definere hva som er en miljøbil. Det kan være hybridbiler, elektriske biler og biler som går på ulike typer gass. Redusert forurensing er stikkordet, og vi ønsker å gi slike biler en spesiell miljømerking. Vi tror ikke det vil være riktig at det skal være billigere for kundene å bruke miljødrosje, men det skal være slik at de kan be om miljødrosje når de bestiller, eventuelt taste 1 for miljødrosje. Vi vil bevisstgjøre både drosjeeiere og publikum på at dette er et bra tiltak. For eksempel kan NTNU ha som politikk å bare bruke miljødrosjer.

BEVISSTGJØRING: - Vi ønsker å gjøre byens borgere mer miljøbevisste, men ikke ved påbud. Det bør skje på en naturlig, frivillig måte, mener Jon Steinar Gudmundsson.
- Men biler som kjører på naturgass slipper også ut CO2?

- Ja, de avgir også CO2, men mindre enn bensin- og dieselbiler. Viktigst er det likevel at de ikke har utslipp av NOX og partikler. Særlig forekomsten av partikler i luften ønsker vi å redusere. Alle gassdrevne biler, enten de går på biogass, propan eller naturgass er en forbedring i så måte. Personlig mener jeg vi med fordel kunne bruke mer av våre naturgassressurser til transport.

- Har vi infrastruktur som kan håndtere denne løsningen?

- Per i dag er det fire busser som går på naturgass, og det finnes noen drosjer og privatbiler som er bygd om for gassdrift. Noen bensinstasjoner som leverer propan finnes også. Men det er klart vi har en oppgave i å bygge ut med stasjoner som kan ta hånd om dette.

- Hydrogendrift er et aktuelt tema. Vil vi få se hydrogen-Trondheim i fremtiden?

POSITIV DROSJENÆRING: - Vi har snakket med Norgestaxi og Trøndertaxi om vårt forslag om miljødrosjer, og de er veldig positive, opplyser Gudmundsson. I Stockholm har de høstet gode erfaringer med et slikt tiltak, og nå kommer København etter. Trondheim kan bli neste by ut.
- Det tror jeg neppe. Jeg er enig med mange som mener hydrogen er en blindvei. Det koster alt for mye å produsere hydrogen, og vi må se på energiforbruket i hele kjeden. Jeg har undervist i faget ”Naturgass” i 15 år, og jeg pleier å forklare studentene at hydrogen har molvekt 2 mens naturgass har molvekt 16. Arbeidet med å komprimere en gass er omvendt proporsjonalt med molvekta, det vil si det krever 8 ganger mer energi å komprimere hydrogen enn naturgass.

- Er det andre miljøtiltak Høyre har på trappene?

- Vi har foreslått gratis bussbillett til alle under 16 år, men vi har ikke fått våre kolleger i bystyret med på dette. Vi har beregnet at et slikt tiltak vil koste ca 10 millioner kroner, og hensikten er å lære de unge gode bussvaner på et tidlig stadium i livet. Dessuten bruker som regel denne aldersgruppen bussen til tider da kapasiteten er god.

EU-KRAV: - Pålegg fra EU om mer miljøvennlige biler vil komme. For personbiler vil kravet være et utslipp på maks 125 gram CO2 per kilometer. Og vi kan like gjerne begynne å tilpasse oss dette kravet, mener Gudmundsson.
- Til slutt – hvilken bil kjører du selv?

- Jeg har en 1991 Toyota Camry – ikke akkurat den mest miljøvennlige bilen. Men jeg bruker ikke bilen så mye. Jeg bor på Nidarvoll og foretrekker å bruke sykkel og å spasere fremfor å bruke bil.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Les også artikkel i Adresseavisen, ”Høyre vil ha miljødrosjer”