Nordnorsk storsatsing på forskningsformidling
(9.1.08, 14:15) Labyrint er navnet på Universitetet i Tromsøs nye forskningsmagasin. Opplaget er på hele 200.000 eksemplarer. Labyrint er et kunnskapsmagasin som vil ha utdanning og forskning som hovedtema. Avtroppende kommunikasjonsdirektør Stein-Gunnar Bondevik ved UiT sier at Labyrint skal være en brobygger mellom universitetet og dets omgivelser.
– Vi ønsker ikke bare å fortelle folk i Nord-Norge og i verden hva vi holder på med – det vil i så fall ha blitt ei enveiskjørt bru. Med dette inviterer vi til dialog og vi oppfordrer til respons fra våre lesere, uttalte Bondevik i forbindelse med lanseringen rett før jul.
|
ALLSIDIG KOST: Hovedtema for det første nummeret av Labyrint er trygg mat. En reportasjeserie om smerter og stress, samt Kari Bremnes-portrett, klimaovervåking på havets bunn og skolevegring er det også blitt plass til. |
Kunnskap for folk flest
Ifølge Wikipedias definisjon er labyrinten (gr labyrinthos, lat. labyrinthus) et system av kompliserte ganger som er konstruert for forvirre den som går i den, og labyrintens natur er å være et forvirrende nettverk med kompliserte passasjer og tunneler hvor det er lett å gå seg bort.
Men tanken bak det nye forskningsmagasinet er ei forvirring, men opplysning, forsikrer journalist Maja Sojtaric i UiTs kommunikasjonsavdeling:
- Labyrinter er tilstedeværende som symboler i alt fra klassisk litteratur til nordnorsk kulturlandskap. I Nord-Norge er de antatt knyttet til samiske begravelsesskikker og symboliserer overgangen fra de levendes til de dødes verden. I tillegg står labyrintene for kunnskapssøken - og som alle vet er veien til kunnskap krokete og full av sidespor, og det tar lang tid å finne den rette veien. Labyrinten har symbolisert UiT i en del år, og det ligger en kunstnerisk tolkning av en nordnorsk labyrint midt på campus, utdyper Sojtaric.
God mottakelse
Det første nummeret har kostet rundt en million å lage, og er sendt ut i et opplag på 200.000 eksemplarer, til studenter og ansatte – og til alle husstander fra Bindal til Sør-Varanger. Også nummer to sendes ut i full distribusjon i Nord-Norge, til universitetets 40-årsjubileum den 28. mars.
- Hvordan har mottakelsen av magasinet vært etter utsendelsen til studenter,
forskere og "folk flest" i en hel landsdel?
- Magasinet har fått kjempegod mottakelse i landsdelen. Vi har fått skryt pr. brev, e-post og telefon. Men vi har også fått konkrete tips om forbedring fra privatpersoner, næringsliv og forskere. Og dermed har vi nådd målet: Å involvere folk i en samtale med oss, om de er akademikere eller ikke, forteller Sojtaric.
- Hvor stort normalopplag regner dere med å legge dere på etter de to
første numrene?
- Vi håper på 10.000 abonnenter, og har allerede en liste på ca 2.000 abonnenter. Det har rent inn med abonnenter fra Oslo til Vardø og vi er kjempefornøyd. Det skal nevnes at magasinet ikke bare er for folk i Nord-Norge. Grunnen til at vi satser primært på Nord-Norge er at vi er et landsdelsuniversitet i mye større grad enn alle andre, og det har vi lyst å markere.
Nedlegger internavisa
- Utvider dere staben av journalister i Kommunikasjonsavdelinga, eller
prioriterer dere ned annen nyhetsformidling for å satse på det nye flaggskipet Labyrint?
- Nei vi utvider ikke. Vi fokuserer vår forskningsformidling på Labyrint og legger ned det som tidligere var kalt for Tromsøflaket, som var et blandingsprodukt mellom forsknings- og nyhetsformidling. Nyhetene på uit.no skal være noe kortere, det er det eneste. Ellers så tar vi i bruk frilansere og kommunikasjonsfolk på fakultetene, avslutter Maja Sojtaric.
Av Kenneth Stoltz Første nummer av Labyrint
|