MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Ingen vil lære norsk (16.1.08, 08:47)

NTNU-ansatte sier at de vil bli bedre til å skrive norsk. Nå har de tilbud om kurs, men nesten ingen har meldt seg på.

Å ønske og å ville er som kjent mye lettere enn å gjennomføre. Etter utallige oppfordringer arrangerer nå personalavdelingen kurs i norsk skriftlig. Svært få har meldt seg på, og fristen er i ferd med å utløpe.

KIRSTI SCHEI har hyret inn Vidar Lynghammar som kursleder. Han er blant annet ekspert på offentlig språk i tekstformidling.
Rimer ikke
- En overraskende og uvant situasjon, sier Kirsti Schei, som leder arbeidet med kompetanseutvikling for ansatte ved NTNU.

– Generelt er det stor rift om plassene på kursene som vi arrangerer, vi har som oftest lange ventelister. Riktignok kan nye kurs være tunge å dra i gang, men norskkursene skiller seg ut med påfallende lav interesse. Det gjelder kurset som tilbys nå, og kurs i nynorsk som vi har prøvd tidligere. Dette rimer ikke med at mange, særlig administrativt ansatte, har etterspurt slike kurs, påpeker Schei.

Et lederansvar
Hun benytter anledningen til å framheve, at kompetanseutvikling ikke er den enkelte ansattes ansvar alene.

- Det er vel så mye lederens ansvar. Kompetanseutvikling/-heving skal være et tema i medarbeidersamtaler, og lederen må til enhver tid vurdere hva virksomheten og hver enkelt medarbeider har behov for, understreker Schei.

Kursdeltakelse bør med andre ord ikke bare være den enkelte ansattes initiativ. Lederen bør også være pådriver og si at det er viktig og nyttig at de tar dette kurset.

- Vi kan se norskkurset i dette perspektivet. Vil det ikke gagne kommunikasjonen med studenter, eksterne, styrende organer og så videre, at de ansatte blir flinkere i norsk? spør Schei.

Engelsk fra morgen til kveld
Om det er laber interesse for norsk, er det desto større oppslutning om engelskkurs. Et nytt kurstilbud ble lansert som et pilotprosjekt, i første omgang forbeholdt ledere og seniormedarbeidere.

Ti deltakere er plukket ut til å følge et undervisningsopplegg i regi av King’s School of English. Undervisningen skal foregå både skriftlig og muntlig, dels over internett og dels per telefon.

Kurset går over tre måneder, før det blir avsluttet med ei intensiv uke i England. Det blir undervisning fra morgen til kveld, ifølge kurs-koordinator Schei.

Hun forteller at bakgrunnen for denne satsingen er at NTNU har store ambisjoner og konkrete mål innen internasjonalisering.

Dette stiller større krav til språkbeherskelse, både hos vitenskapelig og administrativt personale. Derfor tilbys et fleksibelt opplegg for å øke engelskkompetansen.

- Målet er å beherske engelsk dagligtale og øke de muntlige språkferdighetene. Vi ønsker at våre ansatte skal kommunisere med utenlandske studenter og forskere. De skal både kunne holde taler og foredrag samt delta i diskusjoner i internasjonale sammenhenger, avslutter Schei.

Tekst og foto: Synnøve Ressem