MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Selger søk for 4,5 millioner (24.1.08, 14:20)

SearchDaimon med bakgrunn i søkemotormiljøet på NTNU har undertegnet viktig avtale med en amerikansk søketjeneste.

UTSTILLINGSVINDU:
Denne avtalen er viktig for å demonstrere at vår teknologi virker, mener Espen Øxnes, administrerende direktør i SearchDaimon.
Foto: SearchDaimon
- Dette er et utstillingsvindu for oss, sier Espen Øxnes, administrerende direktør i SearchDaimon, som har kontorer ved Innovasjonssenter Gløshaugen og i Oslo.

Avtalen med den amerikanske søketjenesten www.exactseek.com ble gjort kjent denne uken, men samarbeidet med SearchDaimon har allerede strukket seg over flere måneder.

Kontrakten strekker seg over tre år, og har en ramme på 4,5 millioner norske kroner.

Eskalering
Det unge selskapet ble stiftet i 2005 av Runar Buvik og Magnus Galåen, som begge har studert ved NTNU. Grunnideen har vært å tilby effektive søketjenester til små- og mellomstore bedrifter til en rimelig penge.

Exactseek hadde problemer med at de fikk opp mange lite relevante treff, sammen med at de ikke fikk økt antallet indekserte nettsider. Takket være teknologien fra Trondheim har søkemotoren nå over 600 millioner nettsider i sin indeks.

- Større selskaper leverer også slike systemer, men våre konkurrenter er mye dyrere enn oss, hevder Øxnes.

GRÜNDERE: Magnus Galåen (t.v.) og Runar Buvik grunnla SearchDaimon som NTNU-studenter i 2005.
Arkivfoto: Arne Asphjell/Universitetsavisa
NTNU-miljøet sentralt
I følge Øxnes har tilknytningen til søkemotormiljøet på NTNU betydd alt for selskapet.

- Våre to gründere har begge bakgrunn fra NTNU, og i motsetning til mange andre selskaper har vi en sterkere grunnteknologi på søk i bunn. Dette skyldes ene og alene det sterke fagmiljøet ved NTNU, mener Øxnes.

Plug and play på vei
SearchDaimon er også i ferd med å sluttføre et plug and play-produkt basert på den samme teknologien. Produktet skal selges over disk og kommer til å være tilgjengelig i løpet av første kvartal 2008.

- På denne måten kan små og mellomstore bedrifter enkelt få satt opp effektive bedriftsinterne søk, uten å måtte punge ut millioner i konsulenthonorarer, forteller Espen Øksnes.

Av Daniel Rees