Selger søk for 4,5 millioner
(24.1.08, 14:20) SearchDaimon med bakgrunn i søkemotormiljøet på NTNU har undertegnet viktig avtale med en amerikansk søketjeneste. |
UTSTILLINGSVINDU: Denne avtalen er viktig for å demonstrere at vår teknologi virker, mener Espen Øxnes, administrerende direktør i SearchDaimon. Foto: SearchDaimon |
- Dette er et utstillingsvindu for oss, sier Espen Øxnes, administrerende direktør i SearchDaimon, som har kontorer ved Innovasjonssenter Gløshaugen og i Oslo.
Avtalen med den amerikanske søketjenesten www.exactseek.com ble gjort kjent denne uken, men samarbeidet med SearchDaimon har allerede strukket seg over flere måneder.
Kontrakten strekker seg over tre år, og har en ramme på 4,5 millioner norske kroner.
Eskalering
Det unge selskapet ble stiftet i 2005 av Runar Buvik og Magnus Galåen, som begge har studert ved NTNU. Grunnideen har vært å tilby effektive søketjenester til små- og mellomstore bedrifter til en rimelig penge.
Exactseek hadde problemer med at de fikk opp mange lite relevante treff, sammen med at de ikke fikk økt antallet indekserte nettsider. Takket være teknologien fra Trondheim har søkemotoren nå over 600 millioner nettsider i sin indeks.
- Større selskaper leverer også slike systemer, men våre konkurrenter er mye dyrere enn oss, hevder Øxnes.
|
GRÜNDERE: Magnus Galåen (t.v.) og Runar Buvik grunnla SearchDaimon som NTNU-studenter i 2005. Arkivfoto: Arne Asphjell/Universitetsavisa
|
NTNU-miljøet sentralt
I følge Øxnes har tilknytningen til søkemotormiljøet på NTNU betydd alt for selskapet.
- Våre to gründere har begge bakgrunn fra NTNU, og i motsetning til mange andre selskaper har vi en sterkere grunnteknologi på søk i bunn. Dette skyldes ene og alene det sterke fagmiljøet ved NTNU, mener Øxnes.
Plug and play på vei
SearchDaimon er også i ferd med å sluttføre et plug and play-produkt basert på den samme teknologien. Produktet skal selges over disk og kommer til å være tilgjengelig i løpet av første kvartal 2008.
- På denne måten kan små og mellomstore bedrifter enkelt få satt opp effektive bedriftsinterne søk, uten å måtte punge ut millioner i konsulenthonorarer, forteller Espen Øksnes.
Av Daniel Rees |