En elektronisk nytelse
(7.2.08, 09:18) Er det mulig å kombinere kunst og teknologi? Langs veggen på et av rommene i IT-bygget på Gløshaugen henger kanskje det som skal bli fremtidens kunst. - Meningen er at den skal stå i ti år, forteller Letizia Jaccheri. Hun er professor ved Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap (IDI) på NTNU.
|
SNAKE: Letizia Jaccheri viser stolt fram den elektroniske tavlen som både lærere og studenter står bak. |
Hva som helst
På en stor, grønn tavle, med blinkende, røde lys, ser det ut som om noen spiller mobilspillet ”Snake” på en gigantisk storskjerm. Faktisk er ikke dette langt fra sannheten.
Det er nemlig akkurat det som foregår. En datamaskin, som er koblet til nettverket på den grønne tavlen, ”mater” den med informasjon om hva slags mønster den skal vise. Mulighetene er utallige. Det har til og med vært laget flash-animasjoner.
- De gamle mobiltelefonene har vel omtrent like mange pixler som denne veggen, tror Jaccheri.
Mange datamaskiner
Ved første øyekast kan det se ut som om alle lysene er festet til en gigantisk grønn plate, men dette er ikke tilfelle. ”Platen” består nemlig av 96 hovedkort for pc. I praksis er det altså 96 datamaskiner festet til hverandre som skaper dette lysshowet.
Kanskje høres det mye ut med et såpass stort antall datamaskiner, men det er verdt å merke seg at kortene kun består av gamle prosessorer, minnebrikker og nettverkskort.
- Jeg har en lidenskap for gammel teknologi, understreker hun.
|
LILLEBROR: Det finnes også en mindre utgave av den store tavlen. |
Arkitektur og IT
Prosjektet begynte med at arkitektstudenten Åsmund Gamlesæter ønsket å lage en lysfasade til prosjektet ”Trestykker” i 2005. ”Trestykker” gikk ut på at arkitektstudenter fra NTNU, Bergen og Oslo skulle bygge en brakke hvor tre studenter skulle bo i ett år.
Gamlesæter oppsøkte IDI, hvor hans ideer og ønsker ble tatt i mot med åpne armer. To installasjoner ble bygget i 2005. Den ene henger langs veggen i IT-bygget på Gløshaugen, mens den andre befinner seg i ”Bodegaen” på Studentersamfundet i Trondheim.
Mange personer bak
Det er mange personer som har bidratt for å skape den kreative lysinstallasjonen. Jaccheri forteller at både studenter og lærere har bidratt i stor grad. Blant annet har 18 studenter fra Eksperter i Team jobbet sammen med dette prosjektet.
- En fredag stod 10 studenter og skrudde på denne tavlen samtidig, forteller Jaccheri.
Men det er ikke bare studentene som står bak innretningen. Også Jaccheris kolleger har bidratt både med datakomponenter og programmering.
Det er altså mange personer som skal roses for sin innsats i denne sammenheng. Dersom noe går galt, fordeles skylden på langt færre.
- Alle deler æren, mens jeg tar skylden hvis noe går galt, smiler Jaccheri.
|
SONIC ONYX: Den edderkoppformede skulpturen sprer både lys og lyd. |
Kunst eller ikke?
Det svært fleksible lysshowet som tavlen viser, har reist mange spørsmål hos Letizia Jaccheri. Er dette et kunstverk eller er det ikke?
Selv vil hun karakterisere det som en blanding av estetikk og teknologi. Et annet spørsmål som har reist seg hos henne er rettighetsspørsmålene ved denne typen kunst.
Jaccheri føler at hun gjerne skulle ha vist innretningen til så mange mennesker som mulig, og innrømmer at det nåværende oppholdsstedet for lystavlen ikke er det mest ideelle sånn sett.
Blant annet kan det være aktuelt å stille den ut under Trondheim MatchMaking, som er en årlig festival for kunst og ny teknologi. Og tavlen har mange bruksmuligheter.
- En av mine kolleger, som driver med kunstig intelligens, så en mulighet hos dette prosjektet som jeg aldri har tenkt på før, kommenterer hun.
Elektronisk edderkopp
Lysinnretningen på Gløshaugen er for øvrig ikke det eneste eksempelet man har på elektronisk kunst i Trondheim.
På Blussuvoll skole står den interaktive skulpturen Sonic Onyx, som er laget av kunstneren Samir M’kadmi. Skulpturen er edderkoppformet, og inneholder bluetoothteknologi.
Den kan både skifte lys og spille av musikk som ligger i minnet. Det er også mulig for elevene å legge inn sin egen musikk og spille den av. En innretning som helt sikkert vil være av interesse både for den yngre og den eldre garde.
Av Knut Sørheim |