MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Fra Sveits med prestisjepris (12.2.08, 12:01)

For ett år siden slet de skolebenken på NTNU. Nå skal en sveitsisk by formes etter deres hode.

Arkitektduoen Eli Grønn og Ivar Lyngner vant nylig førsteplass i konkurransen Europan 9 med sitt bidrag Boardwalking.

Fredag var de, sammen med medhjelper Eli Brynhildsvold, i Sveits for å motta prisen og planlegge det videre arbeidet med vinnerprosjektet.

TIL TOPPS: Boardwalking kan i følge juryen klare å gjenopprette dynamikken i det gamle jernbaneområdet i den sveitsiske byen Sion. Planene skal nå opp til behandling i bystyret i Sion før eventuell bygging igangsettes.
Togpromenade
Boardwalking ble til i løpet av noen intense juniuker i 2007, og knapt et halvt år etter var de nybakte arkitektene i Sveits for å motta den prestisjetunge prisen og diskutere det videre arbeidet.

I helga møtte de arkitekter fra byplanleggingskontoret i Sion som nå skal presentere vinnerutkastet for byrådet.

Hva som skjer videre nå er opp til lokale myndigheter i Sion, men Ivar Lyngner tror planene virkeliggjøres:

- Det er ingen garanti at prosjektet blir realisert, men Sveits har tradisjonelt gjennomført de prosjektene som har vunnet, noe som også er litt av bakgrunnen for at vi valgte å jobbe med akkurat denne tomten.

Boardwalking har tatt sikte på å gjenforene gamlebyen med sentrum ved å benytte togstasjonen i byen.

- Sion har en klassisk situasjon hvor togstasjonen har blitt liggende litt utenfor byen. Vi ønsket å stryke forbindelsen mellom sentrum og togstasjonen. Som navnet antyder vil vi ha en slags havnepromenade der toget kommer, og gi byen et nytt ansikt trukket utover perrongen, forteller Lyngner og Grønn.

De mener også at Sion er et spesielt attraktivt sted å arbeide med. Byen har over 27 000 innbyggere, men nesten det dobbelte antall tilreisende arbeidere.

- Det er mye dynamikk i området med mange reisende og vi syntes det umiddelbart virket interessant da vi så flyfoto av byen. Det er en spennende og viktig tomt for byen. Jernbanestasjonen er sentral og dette var et prosjekt som ville forme byen, både for de fastboende og for turister.

Juryens begrunnelse viser også til den moderne og utradisjonelle løsningen med tostasjonen og dens funksjoner som flyter utover stasjonsområdet uten å konkurrere med byens andre fasiliteter.

TEGNET SEG TIL TOPPS: I helga var de norske vinnerne i Europan 9 i Sion for å motta prisen for "Boardwalking". F.v.: Ivar Lyngner (siv.ark.), Eli Grønn (siv.ark.) og Eli Brynhildsvold (medhjelper). De tre er studievenner fra NTNU, og ble uteksaminert i fjor sommer.
Foto: Privat
Studievenner
Arkitektduoen ble uteksaminert ved NTNU våren 2007 og planla allerede tidlig i fjor å samarbeide i konkurransen.

Da arkitektene fikk jobb i Oslo slo det også heldig ut i forhold til samarbeid om prosjektet. Eli Grønn havnet på arkitektkontoret Migrant a+u mens Lyngner fikk jobb hos Rodeo Arkitekter.

- Konkurransen åpnet allerede i februar og vi pratet om å delta i konkurransen allerede mens vi skrev diplomoppgave i fjor. Vi arbeider nå på forskjellige arkitektkontorer, men deler kontorlokaler, så det har vært greit å samarbeide etter arbeidstid, forteller de.

Gjev konkurranse
Europan 9 er den største arkitektkonkurransene for unge arkitekter på kontinentet, med hele 73 tomter i 22 ulike land. Temaet for den 9. konkurransen var ”Bæredyktig by og nye offentlige rom”.

Under årets konkurranse ble det kåret i alt 63 vinnerprosjekter, og Boardwalking var det eneste norske vinnerbidraget. Alt i alt kom det inn til sammen 1752 forslag til utbygging av de 73 tomtene.

FAKTA

  • Europan arrangeres annethvert år, og årets konkurranse var niende i rekken
  • Øvre aldersgrense for deltakelse er 40 år
  • I år ble 73 tomter i 22 ulike land stilt til disposisjon
  • Vinnerne mottok en pris på 12.000 euro, litt i underkant av 100.000 norske kroner

  • Prisvinnere til Trondheim
    I konkurransen var også Norge representert med fire tomter. Odda, Lillestrøm, Grorud og Trondheim ble alle gjort tilgjengelig for unge arkitektspirer.

    Vinnerne av Trondheimstomten, Clara Murado, Juan Elvira og Enrique Krahe med prosjektet ”My Space”, kommer til Trondheim 1. mars for befaring av området og videre arbeid med prosjekteringen sammen med pir-2 Arkitektkontor.

    Samme helg kommer også de norske prisvinnerne Ivar Lyngner og Eli Grønn til Trondheim for å holde forelesning om prosessen med sitt vinnerprosjekt.

    Færre deltakere
    Hilde Bøkestad, NTNUs styrerepresentant i Europan Norge og universitetslektor ved Institutt for byforming og planlegging, er stolt over å ha norske vinnere med i konkurransen, og mener dette kan bidra til en ytterligere synliggjøring av norsk arkitektur i utlandet.

    - Jeg synes det er flott at vi har norske vinnere i Sveits, dette er jo et spennende prosjekt. Vi er alltid fornøyde når vi får utenlandske vinnere i Norge og norske vinnere i utlandet.

    Europan har hatt norske vinnere i tidligere konkurranser, men Bøkestad har merket en nedgang i antall norske deltakere, spesielt på europeiske prosjekter.

    - Vi ønsker oss flere deltakere. Antallet norske deltakere har gått ned på grunn av stor etterspørsel og lite tid blant arkitekter. Det er synd, Europan er et unikt opplegg som gir unge arkitekter muligheten til bred publisering og presentasjon ute i Europa.

    Av Dina M. Aspén