Utfordringer for forandringsevnen
(13.2.08, 12:17) Nicholas M. Donofrio, IBMs Executive Vice President for Innovation and Technology, var hovedtaler under det første ITovasjonsarrangementet tirsdag kveld. I går inviterte NTNU, IBM og NTNU Technology Transfer til den første i en rekke "ITovasjonsarenaer" i Realfagbygget på Gløshaugen.
Med denne serien ønsker universitetet å stimulere til innovativ tenkning som utnytter informasjonsteknologi og favner om det hele mennesket.
|
REFORMERER INTELLEKTUELL EIENDOM: Nick Donofrio synes det er altfor lett å få patent på programvare, og taler varmt for mer open source programvare. IBM og en rekke andre store bedrifter gir til og med patenter bort gratis. |
Tverrfaglig tilnærming
Ifølge rektor Torbjørn Digernes har NTNU som breddeuniversitet et mandat til å utforske krysningsfeltet mellom teknologi, natur, kultur og samfunn.
I overenstemmelse med det sto ikke bare Nicholas M. Donofrio på talerlista tirsdag kveld, men også flere aktører fra NTNUs institutt for musikk, Karl Klingsheim (NTNU Technology Transfer), Gisle Østereng og Christian Mönch (Secustream Technologies) og kokk Inge Johnsen.
Forandringsevnen som forutsetning for innovasjon
IBM er første selskap ut som får vise hvordan man kan tenke holistisk og fremtidsrettet. Nicholas Donofrio er ekspert på dette området og har snakket med flere statsledere om det.
Hans utgangspunkt er at innovasjon i seg selv har forandret seg: Mens teknologi, oppfinnelse, skapelse og oppdagelse garanterte suksess på 1900-tallet, er det evnen til forandring som bestemmer den på 2000-tallet.
Selv om teknologi er viktig i dag, så blir den så raskt utdatert at forandringsevnen er den viktigste faktoren fordi den muliggjør tilpassing til aktuelle behov.
|
I-MENNESKET: Donofrio, en klassisk ingeniør, betegner seg selv som I-menneske, altså et menneske med spisskompetanse, først og fremst. Flere T-mennesker, med bred basiskompetanse i tillegg til spisskompetanse, kreves i fremtiden, påpekte IBM-toppen. |
Internettets konsekvenser
Internett har utløst en informasjonsrevolusjon som påvirker måten vi tenker på. Idéen om åpenhet gjennomtrenger alt, skaper horisontale strukturer og gjenspeiler seg i fenomener som facebook:
- De unge menneskene viser oss verdien av den åpne tankemåten. Bygging av sosiale nettverk er ikke et forbigående fenomen. Det finnes gode grunner for ting som Facebook, MySpace og MMOGs (Massively Multiplayer Online Games). De tjener et formål, sa Donofrio.
Direkte og globalt samarbeid kan være stikkord her. Det betyr også at noen konflikter unngås. Vi er utålmodige og krever at ting skal skje raskt og vil ikke diskutere saker som ikke skaper verdi fordi det er vanskeligere å skape verdi på 2000-tallet enn på 1900-tallet.
Donofrio forklarer:
- Verdien ligger i bedriftsideen. Det finnes bedrifter i dag som ikke har de tingene som de hadde på 1900-tallet, men som kan være like – om ikke mer – suksessrike.
Som eksempel nevner han telefonselskaper som eier ingenting bortsett fra kundeforholdene og et ønske om å vokse.
Det fører også til at verdien er ikke-statisk og under kundenes kontroll. Det kreves altså stadig tilpassing fra bedriftens side for å imøtekomme kundenes ønsker og behov.
Da IBM opplevde sin store krise tidlig på 90-tallet, var det først og fremst fordi de ikke lenger tok hensyn til hva markedet krevde.
|
DATAMASKINEN SOM KOMPONIST: Samtidig som Øyvind Brandtsegg spiller på marimbafonen, bruker datamaskinen materialet til improvisasjon, slik at musikken oppstår som dialog mellom menneske og maskin. Brandtsegg fikk for knappe to uker siden doktorgrad under Stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid. |
Innovasjonens karakter
Sammen med en rekke andre bedrifter har IBM undersøkt innovasjonens karakter i dag. Fire adjektiver kjennetegner innovasjon i dag, ifølge Donofrio: Den er åpen, basert på samarbeid, flerdisiplinær og global.
Samtidig finnes det flere innovasjonsområder. Ved siden av nyskaping innenfor produkter og tjenester kan også prosessene være innovative. Lederne ønsker først og fremst innovasjon innenfor bedriftsmodellen, men Nick Donofrio peker på at også samfunnsinnovasjon må til:
- Hvis du som bedriftsleder ikke tar fatt på samfunnets problemer, kommer problemene til å ta fatt på deg. Hvis du ikke gjør noe med miljø, helse, grunnleggende utdanningsspørsmål, hvis du ikke gjør noe med de tre milliarder mennesker uten bankkonto, med alle disse tingene, så kommer disse problemstillingene til å slå tilbake på bedriften til slutt.
Eksempler fra IBM
Så presenterer Nick Donofrio flere av IBMs innovative satsingsområder: Plattformer til mikrokrediter i Afrika utvikles, store datasenter skal bruke mindre energi for å kjøle ned datamaskinene, oversettingsprogramvare sørger for kommunikasjon mellom amerikanske soldater og den irakiske befolkningen, vannkvaliteten i elver kan til ethvert tidspunkt måles og overvåkes, og den egne kroppen skal vises hos legen som tredimensjonal modell inklusive hele sykdomshistorien.
- Åpenhet synes å være et stikkord for IBM. Men er du ikke bekymret for at konsekvensene av misbruk kan være svært alvorlige?
- Nei, det er jeg ikke. Det er et spørsmål om sikkerhet og personvern. Kanskje kan problemer med prosessene oppstå, men teknologien er ikke problemet, konkluderer Nick Donofrio.
Les mer om ITovation og se videoene fra seminaret.
Tekst og foto: Claudia Bätcke |