Stor mangel på spansklærere
(22.2.08, 16:30) Mangelen på spansklærere i grunnskolen er så stor at kommunene spanderer nybegynnerkurs i Spania. Noen av nybegynnerne skal undervise i språket allerede til høsten. |
OMVISNING: I tillegg til klasseromsundervisning får lærerne også bli bedre kjent med Granada by. Fra venstre: Mari Solberg Scott, Kjell Gulbrandsen, Anne Holmen, Trude Hoel, Anny Gulberg, Anne Trine Haugen, og Lillian Hattestad. |
12 lærere sitter med ørene på stilk og lytter til lærer María José Pérez Contreras, som underviser i spansk grammatikk for nybegynnere. Det er to dager igjen til eksamen, og nervene begynner å melde seg.
Lærerne har vært to uker i den andalusiske byen Granada for å avslutte et kurs på 15 studiepoeng arrangert av Høyskolen i Lillehammer. I forkant har de mottatt 60 timer undervisning i spansk på høyskolen gjennom et halvt år.
Flere av dem skal allerede til høsten begynne å undervise i spansk i ungdomsskolen.
- Jeg ble ansatt ved Stange ungdomsskole på den betingelse at jeg tok dette kurset, slik at jeg kan undervise i spansk til høsten, forteller Irene B. Elvsvebakken (29).
Fra før av kunne hun ikke noe spansk.
- Jeg er veldig takknemlig for å ha fått denne muligheten. Spansk er et språk jeg alltid har hatt lyst til å lære meg, og jeg ser frem til å undervise i dette språket, sier ungdomsskolelæreren.
|
MÅ PRATE: Anne-Line Rosenberg, Irene B. Elvsvebakken, Anne Trine Haugen, og Bjørn Karusbakken øver på muntlige ferdigheter i spansk. Til høsten skal de undervise i ungdomsskolen. |
Bruker kroppspråk
Bjørn Karusbakken (39) underviser i engelsk, kroppsøving og samfunnsfag ved Åretta ungdomsskole i Lilehammer. Til høsten blir han sannsynligvis spansklærer.
Han er spent på oppgaven, etter den relativt korte innføringen i språket.
- Det blir en utfordring, men jeg gleder meg veldig. Oppholdet her i Granada har vært helt suverent. Lærerne er svært dyktige til å tilpasse seg vårt nivå, og det er helt fantastisk hvor mye vi har lært på disse to ukene. All undervisningen foregår kun på spansk. Når det er noe vi ikke forstår, bruker de heller kroppsspråk enn engelsk for å forklare, sier 39-åringen.
Deltakerne bor i vertsfamilier i Granada. Tanken er at de her skal ha en naturlig arena for å snakke spansk utenfor klasserommet.
- Vertsmoren min er helt fantastisk, varter opp med masse mat når jeg er hjemme, og når vi har utflukter lager hun niste til meg. Å bo hos en vertsfamilie tvinger meg dessuten til å snakke spansk, smiler Bjørn Karusbakken.
I tillegg til selve språkundervisningen arrangeres også en tur til den mauriske borgen Alhambra, en byvandring og et besøk i Granadas katedral.
|
LÆRER KULTUREN: Guiden Maria Carmen Alonso Morales forklarer lærerne hvordan maurerne forsvarte borgen Alhambra under den kriste gjenerobringen. |
Slipper å betale
De fleste deltakerne slipper å betale et rødt øre for kurset. Primærkommunene finansierer både kurs og opphold for ungdomsskolelærerne, mens fylkeskommunen dekker utgiftene for de som underviser i videregående skole.
Ungdomsskolene er nå pålagt å tilby mer enn ett fremmedspråk i tillegg til engelsk, og da er spansk det språket som er mest populært blant norske ungdomsskoleelever.
Problemet er bare at det ikke er nok spansklærere.
Dermed må skolene ofte hente inn lærere uten annen formell konkurranse enn et kurs tilsvarende en halv årsenhet på høyskole.
Tekst og foto: Trond Ola Tilseth |