MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Lesper seg til jobb (22.2.08, 18:01)

Om de selv vil. Språk er nemlig ettertraktet på arbeidsmarkedet som aldri før.

Behovet for spansklærere i grunnskolen er nå så stort at flere norske kommuner spanderer intensivkurs i Spania for nybegynnere.

Også ved NTNU øves det intenst på verdens tredje mest talte tungemål.

MYNDIG KATALANER: Celia Ferragut Bamberg fra Barcelona har hjulpet mange fra scratch til flytende spansk. ”Snill, og litt streng”, er skussmålet Celia får fra sine hispanofile studenter på Dragvoll.
Lærer raskt
I et seminarrom på Dragvoll høres hvislende lesping og hard rulling på r-ene når spanskstudentene i plenum diskuterer romanen Dos historias de mujeres av Graciela Reyes.

Det meste av den livlige praten foregår på spansk, og latteren sitter løst i ei gruppe med stort aldersspenn.

Lærer Celia Ferragut Bamberg skryter av hvor dyktige studentene er, og tror det har sammenheng med at det er vanskelig å komme inn på det adgangsbegrensede årsstudiet i spansk.

Med nesten fire primærsøkere per studieplass er det høy kvalitet og motivasjon på de femti som slippes inn i varmen.

Omtrent halvparten av årets kull har bakgrunn fra B- og C-språk fra videregående, mens den andre halvdelen startet helt uten forkunnskaper sist høst.

VÅRENS HØYDEPUNKT: Adeline Søreide og Fredrik Mørk ser frem til studieturen til Cadiz i Spania i april. Da skal om lag 25 NTNU-studenter bo hos hver sin vertsfamilie i to uker - og det skal kun snakkes spansk.
Ungt NTNU-fag
Institutt for moderne fremmedspråk på Dragvoll har siden høsten 2005 tilbudt undervisning i spansk, og det er på kort tid blitt blant de mest populære studietilbudene ved NTNU.

I tillegg til et adgangsbegrenset årsstudium med femti plasser tilbyr instituttet etterutdanning i spansk for lærere, samt muligheten til å ta årsstudiet som en del av den femårige lærerutdanningen med mastergrad.

Instituttet lokker med at spansk kan åpne dører til spennende karrierer i næringsliv, reiseliv, media, internasjonalt arbeid, norsk utenrikstjeneste og offentlig forvaltning. Foruten læreryrket, så klart.

Noen gleder seg til å ta med språkkompetansen ut i skoler som i stadig større grad etterspør spansklærere. Men ikke alle tar spansk med en fremtidig lærergjerning i sikte:

- Det er viktig å få med at ikke alle her skal bli spansklærere – faktisk så tror jeg det er et mindretall, sa en av studentene, som selv har undervist i ungdomsskolen i 17 år.

”Turistspansk” er karakteristikken av eget nivå da hun begynte å undervise, men læringskurven er bratt i denne studentgruppa på Dragvoll, og elevene vil nok nyte godt av lærerens anstrengelser til neste år.

Tekst og foto: Kenneth Stoltz

Spansk er offisielt språk i 20 land. Les mer her!