MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Skipsdesign på timeplanen (12.3.08, 12:21)

Institutt for marin teknikk hjelper lærerne å fylle faget Teknologi og forskningslære med innhold – og begeistrer elevene med en konkurranse.

GODT BÅTBYGGERMILJØ PÅ SUNNMØRE: Eirik Sævik Monsen (t.v.), John Martin Godø, John Haddal Mork og Chris Steinnes presenterer stolt båten fra Ulstein vgs. Dessuten stilte Ulstein ungdomsskole med hele fire båter.
Tuva Holan Bjerkan fra Heimdal vgs står ved siden av båten sin og diskuterer skipsdesign med Morten Opsahl fra Fagerborg vgs i Havlaboratoriet på Marinteknisk senter.

Engasjerende opplegg
Det som engasjerer disse to denne marsfredagen, har bakgrunn i et initiativ fra pensjonister og ansatte ved NTNUs Institutt for marin teknikk.

Lektor Morten Opsahl er en av mange realfaglærere i videregående skole som underviser i faget Teknologi og forskningslære uten brukbart læremateriale.

GIRL POWER FRA HEIMDAL: Etter et løp tømmer Solveig Uvsløkk (t.v.) og Tuva Holan Bjerkan båten for vann. Jentene kom på 2. plass i semifinaleheatet sitt, men klarte ikke å kvalifisere seg for finalen. Konkurransen var jevn og spennende - bare ti sekunder skilte de ti båtene som kvalifiserte seg til semifinalen.
I begynnelsen fant han selv på problemstillinger og lette etter informasjon. Nå får han hjelp fra marinmiljøet på Tyholt som tilbyr prosjektet Den unge skipsdesigneren for å styrke det nye valgfaget og vekke interesse for realfag hos elevene.

Lærere fra hele landet kurses ved NTNU for å kunne gjennomføre oppgaven "Design et skip som skal frakte juice fra India til Norge på tre uker" med elevene. Disse jobber både teoretisk og praktisk.

I en rapport belyser elevene problemstillingen teoretisk og reflekterer over arbeidsprosessen. Samtidig lager de en isoporbåt som både kan kappkjøre og transportere tre liter juice.

UNDERVISER I SKIPSDESIGN I OSLO: Lektor Morten Opsahl fra Fagerborg vgs hadde en intern konkurranse mellom tre båter. Av finansielle årsaker kunne bare vinnerlaget sendes til Trondheim.
Dette fikk Universitetsavisa se utført i praksis da 300 av elevene sist fredag var i Trondheim for å delta på Marinteknisk senters åpne dag som avslutning på prosjektet. I tillegg til selve konkurransen bød Instittut for marin teknikk på faglige foredrag og omvisninger i de fuktige omgivelsene oppe på Tyholt.

Pilotprosjekt
I lunsjpausen møttes alle lærerne for å snakke om erfaringene de har gjort med opplegget. Siden det var første gang Den unge skipsdesigneren ble gjennomført, var langt ifra alt på plass.

Blant annet ble det pekt på at undervisningsmaterialet måtte tilpasses elevenes mattekunnskaper, og bedre utstyr og arbeidslokaler i skolen ble også etterlyst. Men tilbakemeldingene skal brukes konstruktivt - for prosjektet skal gjentas.

- Vi er utrolig takknemlige for initiativet og synes dere fra marin teknikk har gjort en kjempejobb, utbrøt en lærer, og høstet bekreftende nikking.

Elever hadde også brukt en god del av fritiden på å lage båtene, og engasjementet ble belønnet med både faglig og finansiell hjelp fra næringslivet - og til og med fra en lokal modellbåtklubb.

OMVISNING I KONSTRUKSJONSLABORATORIET: Elevene fikk innblikk i fasilitetene på Marinteknisk senter fredag ettermiddag.
Også NTNU vinner
For NTNU er Den unge skipsdesigneren et tiltak for å reklamere for seg selv, ikke minst for studier innom realfag.

- Elevene skal oppleve at det er gøy å være ingeniør, sa Terje Nedrelid, divisjonssjef i Marintek og SINTEF, og ansvarlig for Skip- og havlaboratoriet.

Terje Nedrelid mente at elevene som deltok i konkurransen presterte på et gjennomgående høyt nivå, enkelte steder til og med på en imponerende måte. Det var både rapporten elevene leverte og båten de bygget som telte for å vinne konkurransen.

Elevene selv syntes først og fremst det var morsomt å være med.

- Hyggelig å være forsøkskanin, sa en smilende Chris Steinnes fra Ulstein vgs om deltakelsen i det nye prosjektet.

Den unge skipsdesigneren har vært en stor suksess i Ulstein, og både videregående skole og ungdomsskole stilte med 20 elever hver i Trondheim.

Elevene var sikre på at det vil komme flere skipsdesignere fra skolene deres neste år når prosjektet gjentas.

De er tydeligvis også godt innenfor NTNUs målgruppe:

- Jeg er interessert i teknikk og kan godt tenke meg å studere noe i denne retningen, fortalte John Martin Godø, en av Chris Steinnes' lagkamerater.

VANT TUR MED FORSKNINGSSKIP: Jentene fra Greveskog vgs i Tønsberg overbeviste med både rapport og båt. Belønningen er en tur med Havforskningsinstituttets forskningsfartøy "Johan Hjort".
Intens opplevelse
Tuva Holan Bjerkan ville også gjerne studere til sivilingeniør i Trondheim, men om det blir marin teknikk, er et annet spørsmål.

- Nå blir det godt å komme hjem, sukket hun etter en lang dag med konkurranse, foredrag og omvisning.

Tross alt hadde båten hennes ikke blitt ferdig før kvart over elleve kvelden før konkurransen, etter en periode med 15 til 20 timers jobbing i uka.

Men når Tuva først blir ferdig med ett år på videregående, og så ett til på folkehøyskole - da blir hun kanskje båtbygger igjen?

Av Claudia Bätcke

Se NRK sin reportasje fra Åpen dag, 7. mars
Les mer om Den unge skipsdesigneren