Lærte om Opera i Japan
(17.3.08, 16:16) - Norske datastudenter har mye viktig kompetanse for Opera Software, fortalte daglig leder Brent Mori til 61 NTNU-studenter på studietur til Tokyo. |
VIKTIG FOR KLASSEMILJØ: I tillegg til det faglige er turen viktig for å få et godt klassemiljø, som er viktig blant ofte litt innadvendte datastudenter, forteller Erik Hidle og Tore Schouw i ekskursjonskomiteen. |
I følge Brent Mori skiller Opera seg fra andre nettlesere med en svært effektiv kildekode, som gjør at nesten samme versjon av Opera kan kjøres både på stasjonære PCer og på håndholdte enheter.
– Mitt inntrykk er at datautdanningen i Norge gir en veldig god teoretisk forståelse av programmering. God teoribakgrunn er avgjørende for å kunne skrive koden så effektiv som mulig, og derfor svært viktig for Opera, sa Mori.
Opera Software er et av de norske selskapene som har gjort størst suksess i Japan. De siste par årene har de blant annet jobbet tett med Nintendo for å tilby nettleser til Nintendo Wii, og samarbeidet med mobilgiganten KDDI (30 millioner abonnenter) har ført nettleseren inn som standard på millioner av mobiltelefoner.
|
ETTERSPURT KUNNSKAP: Norske datastudenter har en teoretisk bakgrunn som er viktig for Opera, fortalte Brent Mori, daglig leder for Opera Japan (nr. 2 fra høyre). Andreas Larsen, Håken Jevne og Anne Marit Gravem likte det de hørte. |
Spennende å jobbe i Japan
Selskapets Japan-kontor ble etablert i 2005, og førstemann på plass i Tokyo var Mats Nielsen, som har bakgrunn fra NTNU. I dag har Opera Japan i underkant av 50 ansatte, og flere av tredjeklassingene på datateknikk lot seg også friste av mulighetene i Øst.
– Det kunne helt klart vært spennende å jobbe eller studere i Tokyo, det er mange gode muligheter her, og en kul by, mener student Andreas Larsen.
Tokyo ble enstemmig vedtatt som reisemål for klasseturen, siden byen er kjent for å tilby siste skrik på teknologifronten, og samtidig er en god anledning til å erfare en annen kultur, forteller Erik Hidle og Tore Schouw fra ekskursjonskomiteen ”excom”.
– Det var kult å besøke Akihabara (se bilde under saken), som er en hel bydel med bare gadgets. Det var noe annet enn Elkjøp, sier Schouw.
|
EN UKE I TOKYO: 61 studenter fra tredjeklasse datateknikk på Gløshaugen møtte teknologiselskaper og universiteter i verdens største by. |
Vil ikke hjem
I tillegg til å besøke bedrifter som Opera, Fast, Google og Sun, sto også besøk på den norske ambassaden og det prestisjetunge Tokyo-universitetet på programmet.
Og etter å ha sett hva det beste datauniversitetet i Japan kan tilby, var det ikke alle som gledet seg like mye til å reise tilbake til laboratoriene i Trondheim.
– Men det er jo litt både òg her også. Noen steder har de det nyeste av det nye, mens i naborommene kan maskinene være gamle, sier Andreas Larsen.
Gull verdt
I følge Anders Christensen, sjefsingeniør på Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, er Tokyo et veldig relevant reisemål.
|
AKIHABARA: Denne bydelen i Tokyo er et Mekka for elektronikk- og datainteresserte. - Ikke akkurat som å handle på Elkjøp, sier Tore Schouw. |
I fremtiden vil dataingeniørene typisk arbeide som konsulenter i IT-bransjen, programmerere, eller kanskje starte for seg selv. Da er det gull verdt med erfaring både fra utenlandske virksomheter og andre kulturer, mener Christensen.
– Det er også ganske sannsynlig at noen fra klassen faktisk kommer til å havne her i Tokyo, mener han.
Tekst og foto: Daniel Rees |