Buss fra Dragvoll hvert 5. minutt
(31.3.08, 13:54) Det blir resultatet hvis TT følger forslaget til to siv.ing-studenter som har tatt et kritisk blikk på byens bussrutenett. Med et nytt nett av stamruter og materuter kan også buss- og mannskapsparken reduseres vesentlig. |
MINDRE TRYKK PÅ SENTRUM: - I dag skal alle bussene innom sentrum. Det kan da ikke være nødvendig, mener Jørn Arild Sæther (t.v.) og Are Kullerud. |
Are Kullerud og Jørn Arild Sæther har gjennomført sin prosjektoppgave ved Institutt for bygg, anlegg og transport: ”Utforming av nytt stamrutenett for kollektivtrafikken i Trondheim”.
- Vi har lenge tenkt at bussopplegget for Trondheim kunne forbedres, sier de to.
Bifall fra bransjen
Faget transportanalyse satte fart i tankene, og til jul leverte de en 113 sider lang rapport om et helt nytt bussrutenett.
I forrige uke presenterte de sine ideer for Norsk Vei- og Trafikkfaglig Forum Midt-Norge, og høstet lovord for sine ideer.
- Spennende, var den unisone dommen fra tilhørerne. På grunn av møtekollisjon var det dessverre få fra bussbransjen tilstede, men rapporten er i alle fall overlevert til sentrale aktører.
|
EGEN LOGO har de to også laget for sitt bussprosjekt. |
Seks stamruter
”Suser avgårde” er vignetten Kullerud og Sæther har valgt for sitt forslag. De startet med et omfattende studium av dagens løsning, de har vært på studietur til Jönköping, og med faglig ballast fra faget ”Transportanalyse” har de klekket ut et spennende alternativ til dagens bussløsning.
Med 6 stamruter og 19 sekundærruter har de klart å oppnå flere fordeler i forhold til dagens opplegg: Høyere frekvens enn Team Trafikk på de aller fleste ruter, og det med bruk av færre busser.
De seks stamrutene – hvorav den ene er en pendelrute mellom Dragvoll og Munkvoll via Sentrum – går hvert femte minutt både i og utenfor rushtid.
Det gjelder også pendelruta mellom Leangen og City Syd, og de andre stamrutene har også en frekvens på fem eller ti minutter.
Matebusser et minus?
De to trafikkplanleggerne innrømmer at et minus med opplegget er at folk i utkantene må bruke matebusser med overgang til stamrutebuss. Og overganger er aldri særlig populært hos busspassasjerer.
|
NYE RUTETABELLER: Ikke nok med at de har snudd opp ned på rutemønsteret, selve rutetabellene ønsker de også å gjøre noe med: Ulogisk nummerering av bussene og ulike format på tidtabellene forvirrer kundene, mener de to transportplanleggerne, som har laget forslag til mer lettfattelige tabeller. |
- Men vi har lagt godt til rette for at overgangene skal gå knirkefritt og med minst mulig venting, forklarer de to.
For å få til dette har de forsynt seg friskt av ledige arealer i sentrale trafikknutepunkter, og laget spesielle overgangslommer etter mønster av Jönköping.
De innrømmer at det er noen tilbakeskritt i forhold til dagens løsning , blant annet blir det litt dårligere bussdekning for Tyholtområdet.
- Men ingen trenger å gå lenger enn 500 meter for å nå nærmeste bussholdeplass, understreker Sæther.
Kan selge 40 busser
- Team Trafikk har i dag 170 busser. Med vårt opplegg klarer vi oss med 134 i rushtida og 104 utenom rush. Antall dagsverk reduseres fra 310 til 288. Team Trafikk kan selge 40 busser og likevel få mer fornøyde kunder, mener de engasjerte studentene.
Tekst og foto: Arne Asphjell |