UH-rikets tilstand
(9.4.08, 13:41) Kunnskapsdepartementet har gjennomgått universitets- og høyskolesektoren med lupe. Resultatet er en tilstandsrapport på nærmere 400 sider. Kunnskapsdepartementets konkluderer med at det foregår en positiv utvikling sektoren sett under ett.
– Det har blitt oppnådd svært gode resultater innenfor undervisning, publisering og doktorgradsutdanning. Samtidig virker det som Kvalitetsreformen har satt seg, og at institusjonene er i ferd med å finne sin profil, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland i en pressemelding onsdag.
Publisering øker mest i norden
Rapporten viser også at norske forskere har hatt den sterkeste veksten i antall publikasjoner i Norden. Også innenfor høyskolesektoren rapporteres det om sterk vekst i publikasjoner. Enkelte norske forskningsmiljøers uttelling i EU-sammenheng er også meget god, skriver KD i sin pressemelding.
Gjennomgangen av høyskolenes kompetanse og FoU-arbeid gir likevel grunn til bekymring i Kunnskapsdepartementet.
– Kompetanseoppbyggingen ved høyskolene går dessverre alt for sakte, noe også Stjernø-utvalget påpekte. Høyskolene klarer ikke å ta en ledende rolle som regional aktør. Svak kompetanse svekker også evnene til å drive god forskning og forskningsbasert undervisning. Dette viser at vi har behov for økt vektlegging av kompetanse for å sette høyskolene i stand til å fylle sin rolle, sier Aasland.
Færre stryker
Rapporten viser videre blant annet:
At studentgjennomstrømningen har økt og strykprosenten har gått ned.
At den store veksten i nye studietilbud har stoppet opp, og tendensen til å opprette "fancy" studietilbud er mindre tydelig.
At kvinneandelen i realfagene har økt med 1,6 prosent fra 2006 til 2007.
At Universitetene viser et stort engasjement i arbeidet med å kommersialisere forskningsresultater, og har etablert egne teknologioverføringsenheter (TTO-er). De har også intensivert arbeidet med å sikre eierrettigheter til forskningsresultater, såkalte immaterielle rettigheter.
Av Kenneth Stoltz Hele rapporten
|