Saksøker NTNU for millioner
(16.4.08, 08:08) Møbelleverandøren Interia AS stevner NTNU for brudd på reglene om offentlige anskaffelser. Firmaet hevder det kan finnes ”korrupsjonslignende forhold” ved NTNU. Interia AS stevner NTNU på grunn av forhold de mener er brudd på reglene om offentlige anskaffelser. Firmaet mener at det har blitt diskriminert i forhold til en annen leverandør, og krever opptil fem millioner kroner av NTNU.
|
Advokat Dag Herrem representerer Interia AS i stevningen mot NTNU og Kunnskapsdepartementet. Foto: Tor H. Monsen / Universitetsavisa |
Ujevn ordrefordeling
I 2005 ble en rammeavtale for levering av kontorutstyr og -innredning lagt ut på anbud på Doffin, databasen for offentlige innkjøp.
Møbelleverandørene Interia og Fagerhaug & Olstad trakk det lengste strået og vant konkurransen om en rammeavtale med to års løpetid, fra 1.7.2005 til 1.7.2007.
Interia sier de sitter på tall som viser at Fagerhaug & Olstad har blitt tildelt over 90 prosent av ordrene fra NTNU. Leverandører innenfor en rammeavtale – hvis ikke annet er avtalt – skal likebehandles på områder med samme ytelse.
Det betyr at Fagerhaug & Olstad og Interia skal ha tilnærmet lik fordeling av volumet, mener saksøker.
- Det foreligger ingen lovlige grunner til en favorisering av Fagerhaug & Olstad, ifølge Dag Herrem, som er advokat for Interia.
Interia AS saksøker NTNU for opp mot fem millioner kroner. Tallet er basert på Interias påstand om at firmaet har gått glipp av leveranser for 14 millioner i løpet av disse to årene.
FAKTA | Rammeavtale
En rammeavtale er en avtale som er inngått mellom en eller flere oppdragsgivere og en
eller flere leverandører. Avtalen har til formål å fastsette vilkårene for de kontrakter som
skal tildeles i løpet av en gitt periode, særlig med hensyn til pris og eventuelt planlagte
mengder.
Bruk av rammeavtaler kan gi administrative besparelser både for oppdragsgivere og
leverandører.
NTNU har per i dag et trettitalls løpende rammeavtaler med leverandører av alt fra fyringsolje og vernebriller, til strøm, telefoni og reisebyråtjenester.
(Kilde: Veileder til reglene om offentlig anskaffelse) | Antyder korrupsjon
Interia og Herrem mener årsaken til omfordelingen ligger i at varer bestilt fra Interia-katalogen ute på enhetene har blitt endret av Innkjøpsavdelingen ved NTNU til tilsvarende varer fra Fagerhaug & Olstad-sortimentet.
Dette omtales i sterke ordelag i stevningen som ”korrupsjonsartet adferd”. Årsaken til dette hevder Interia ligger i tette relasjoner mellom Fagerhaug & Olstad og NTNU,
”…og at det kan foreligge et korrupsjonslignende forhold i denne relasjonen.” (Sitater fra prosesskrift til Trondheim tingrett.)
Tilbakeholder fakturaer
Interia hevder også at NTNU tilbakeholder bevis. Advokaten har gjentatte ganger bedt om innsyn i fakturaer på kontorutstyr og -innredning bestilt fra Fagerhaug & Olstad.
Etter flere runder med prosesskrift henviser NTNU til unntak fra Offentlighetsloven, under henvisning til at fakturaene må regnes som forretningshemmeligheter.
Herrem mener at dette viser at NTNU har noe å skjule.
- Interia vil forfølge dette pålegget til Høyesterett om nødvendig, sier han.
Det er Regjeringsadvokaten som tar seg av søksmålet på vegne av Kunnskapsdepartementet, som er NTNUs eier.
Advokat Anne Hesjedal Sending hos Regjeringsadvokaten ønsker ikke å uttale seg om sakens innhold i en pågående prosess.
Tilbakeviser påstander
Olav Holden er leder ved Innkjøpsseksjonen som fremforhandler rammeavtaler på vegne av NTNU.
|
Olav Holden er sjef for Innkjøpsseksjonen ved NTNU. Foto: Tora Saltnes/NTNU Info |
Han forteller at NTNU kunne ha utlevert fakturaene, men at Fagerhaug & Olstad motsetter seg dette.
- Fagerhaug & Olstad sier at utlevering av priser vil gi konkurrenten innsyn i forretningshemmeligheter og påføre bedriften betydelig skade, forteller Holden.
Holden frykter at det kan komme nok et søksmål - denne gang fra Fagerhaug & Olstad - dersom NTNU likevel skulle utlevere fakturaene.
Innkjøpssjefen avviser på det sterkeste at det skal eksistere ”korrupsjonslignende forhold” knyttet til denne saken ved universitetet.
- Dette er en påstand uten rot i virkeligheten. Det er ingen ansatte hos oss med fortid i Fagerhaug & Olstad, sier han.
Han tilbakeviser kategorisk påstanden om at Innkjøpsseksjonen skal ha omfordelt bestillinger fra Interias katalog til Fagerhaug & Olstads.
Store penger
NTNU handlet inventar av alle typer for 9,3 millioner kroner i fjor, forteller Holden. Totale innkjøp i 2007 var ca. 1,2 milliarder kroner.
Stevningen fra Interia AS ble levert Trondheim Tingrett i juni i fjor. Tingretten opplyser til Universitetsavisa at saken antakelig blir berammet til rett over sommerferien.
Av:Tor H. Monsen Les også: - Har lært mye av Interia-saken Oversikt over NTNUs rammeavtaler
|